2019 m. sausio 23 d. 04:44 val., trečiadienis

ve  >  Žinios  >  Jūra

Jūra

Lietuvos vidaus vandenyse kyla revoliucinės bangos

(8)

Lietuvos vidaus vandenyse kyla revoliucinės bangos nuotrauka, foto

Konfliktinė situacija

Klubo "Budys" nariai nesutinka su tuo, kad jachtos negali būti registruojamos klubuose, ir mano, kad Lietuvos biurokratai susikūrė taisykles, idant galėtų pasipinigauti. Klubas rengia pasiūlymus Susisiekimo ministerijai ir, jeigu jachtoms nebus leista plaukioti laisvai, grasina savo laivuose iškelti švedų vėliavą.

Paskutinis įvykis, išprovokavęs konfliktinę situaciją, - Klaipėdos uosto tarnybų ketinimas bausti laivo "Olga" kapitoną Juozą Algimantą Liesį. Uosto tarnybų atstovų teigimu, jis, nepaisydamas Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos Laivų eismo tarnybos (LET) draudimo į pramoginę žvejybą jūroje rugsėjo 20 d. išplukdė 1906 metais statytu laivu 21 keleivį. Laivas neturėjo saugos liudijimo, privalomo imant daugiau kaip 12 keleivių, teisinės valstybinės registracijos, tad negalėjo plaukti su Lietuvos vėliava, buvo pasibaigęs jo techninės apžiūros dokumentų galiojimo laikas. Pareigūnai įžvelgė daugybę pažeidimų, anot jų, laivo savininkas ir kapitonas elgėsi tiesiog savavališkai.

"Vakarų ekspresas" jau rašė, jog J. A. Liesį žadėta bausti už uosto tarnybų nurodymo nevykdymą bauda, kuri pagal Administracinių teisės pažeidimų kodekso straipsnį siekianti nuo 3 iki 4 tūkst. Lt.

Lietuvos jūrinės istorijos ir kultūros klubo "Budys" pirmininkas Kostas Frankas teigia, kad jokių pažeidimų nepadaryta - "Olga" registruota klube, kitokios registracijos jai nereikia.

UAB "Ristata ir partneriai" priklausanti "Olga" šiemet rugpjūčio 12 d. išregistruota iš Valstybinės vidaus vandenų laivybos inspekcijos (VVVLI) registro ir įregistruota klube "Budys", turinčiame, pasak pareigūnų, tik lokalinės, neatstojančios valstybinės, registracijos teisę, kaip jachta.

Senas laivas ne tik šokdino uosto tarnybas rugsėjo 20 d., dėl jo Susisiekimo ministerijoje klubo "Budys" atstovai sukėlė cunamį
Bauda sumažėjo

Tarp klubo "Budys", vienijančio 100 narių ir apie 30 laivų, ir uosto pareigūnų kilo ginčas. Pastarieji piktinosi tuo, kad dėl vieno laivo reikalaujama keisti įstatymus. Kad ir kaip būtų, šis įvykis perpildė "Budžio" narių kantrybę ir jie nutarė ieškoti teisybės. Arbitro vaidmuo ir vėl teko Susisiekimo ministerijai, kuri lapkričio vidury sušaukė pasitarimą Vilniuje. Ministerijos sekretoriaus Arvydo Vaitkaus teigimu, pareigūnai, kurių veiksmais piktinosi klubas "Budys", vykdė savo pareigą.

"Padarytas spektaklis. Buvau pakviestas vienas, mane turėjo teisti 24 personos. Mes atėjome trys muškietininkai be špagų", - apie pasitarimą ministerijoje pasakojo K. Frankas.

Sunku pasakyti, ar turėjo įtakos "Budžio" sukeltas triukšmas ministerijoje, ar ne, tačiau "Olgos" kapitonas nubaustas švelniau.

Uosto direkcijos Uosto priežiūros skyriaus viršininkas Juozas Saudargas informavo dienraštį, kad paskutinę lapkričio savaitę uosto kapitono tarnybos atstovai skyrė J. A. Liesiui 500 Lt baudą už laivybos taisyklių pažeidimą.

VVVLI viršininko pavaduotojo Jono Lukšos teigimu, kadangi "Olga" neregistruota inspekcijoje ir plaukė ne į vidaus vandenis, inspekcija kapitono bausti neturi pagrindo.

Privatūs registrai negalioja

Lietuvoje dabar galioja tik du valstybiniai registrai - VVVLI ir Lietuvos saugios laivybos administracijos Lietuvos jūrų laivų registras. A. Vaitkaus teigimu, jokie privatūs registrai mūsų šalyje nėra įteisinti. Taip pat yra reglamentuota tvarka dėl techninių apžiūrų atlikimo, uosto navigacijos taisyklės.

"Budžio" vadovas aiškino: "Pasakysiu vieną paslaptį. Jūrų teisė - medis, turintis dvi šakas. Viena jų - tarptautinė, kita - nacionalinė. Laivų registravimas nėra nacionalinės teisėtvarkos dalykas. Kur turi būti registruojamos jachtos, sprendžia ne valstybė. Visi žino, kad registras, laivo vėliava - konvencijų dalykai. Visų konvencijų pagrindas - laivybos laisvė, o ne atvirkščiai."

Paprieštaravus, kad pareigūnai vadovaujasi teisės aktais, galiojančiais Lietuvoje, K. Frankas atsakė: "Jie juos patys ir parašė neturėdami būtino išsilavinimo. Laivybos taisyklėse nėra nė vieno žodžio "jachta". Nė vienas iš tų ponų su antsiuvais rankovėse nežino, kad jachta ir laivas yra skirtingi dalykai juridiškai. Lietuvoje nėra tokios valdiškos institucijos, kurioje dirbtų nors vienas žmogus, baigęs tarptautinės jūrų teisės mokslus, dėstančiųjų yra, bet baigusiųjų nėra. Jeigu neišmanai, kuriems galams rašyti taisykles? Jie rašo jas tam, kad galėtų imti duokles, t. y. mokesčius. Niekur pasaulyje nėra tokio daikto kaip techninė apžiūra, jie patys ją sugalvojo", - piktinosi "Budžio" klubo pirmininkas.

K. Frankas tvirtina, jog nėra tokių taisyklių, kad jachtas būtų privalu registruoti valstybinėje įstaigoje. Ne tik kad senovinės, bet apskritai jachtos, jo manymu, neturi būti registruojamos. Savininko noru jos gali būti registruotos tik dviejose vietose - jachtklube arba draudimo kompanijoje. Pasak klubo pirmininko, žmonės savo jachtas registruoja jachtklubuose tik todėl, kad gautų tam tikrų privilegijų.

Pramoninis uostas

"Klaipėda yra jūrų uostas, turintis savo taisykles, tačiau jas parašė 60-70 metų vyrukai. Jiems tiesiog įaugę į kraują, kad jūrų uoste jachtos yra nepageidaujamos, nesvarbu, ar Lietuvos, ar užsienio. Jiems vis dar atrodo, kad išplaukus į jūrą yra kertama valstybės siena, reikia taikyti baudžiamąjį straipsnį ir t. t. Tai LTSR mąstymas", - sako K. Frankas.

"Aš suprantu buriuotojų norą plaukti jachta Klaipėdos uosto farvateriu. Tačiau uoste šiandien yra nuo 30 iki 40 konvencinio dydžio laivų. Jeigu kas nors nutiktų, norint sustabdyti tokį laivą, kad ir plaukiantį akvatorija 6 mazgų greičiu, reikėtų, ko gero, viso Klaipėdos uosto ilgio. Tai reikia suprasti. Visų pirma Klaipėdos uostas yra pramoninis", - teigia Susisiekimo ministerijos sekretorius A. Vaitkus.

Lietuva negauna pastabų

K. Frankas pasakojo: "Hamburgo uoste Vokietijoje mūsų jachtininkai nedrąsiai plaukia akvatorijos pakraščiu, kad netrukdytų laivams, kaip esame mokomi Klaipėdoje. Prie jų priplaukia Hamburgo uosto policija ir teiraujasi, kodėl jie neplaukia farvateriu, kur yra saugiau, ir kaip tik juos išprašo iš pakraščio. O mūsų valdininkai kelia klausimą, kaip jachtos drįsta plaukioti akvatorija."

Papriekaištavus, kad pareigūnai rūpinasi žmonių saugumu, kad visi turi laikytis tam tikrų taisyklių, K. Frankas sakė: "Atsako jachtos savininkas, kuris nėra asilas - juk jis, jo šeimos nariai ar svečiai gali nuskęsti. Kai manoma, kad žmonės neturi galvų, tada kišasi valdininkai. Pažiūrėkime iš tos kitos pusės. Valdininkai, nešiojantys kepures, gaunantys algas iš valstybės, teigia, kad jie rūpinasi žmonių, kurie turi mokėti mokesčius už tą, aną, saugumu. Tačiau jeigu atsitinka kokia nelaimė, pavyzdžiui, skęsta laivas, atbėga valdininkas ir, užuot suteikęs pagalbą, paprašo prisistatyti į įstaigą, kad galėtų tardyti, ir reikalauja sumokėti 500 Lt baudą. Toks Lietuvoje yra valdininkų rūpestis.

Vienas iš mano klubo laivelių Danijoje užplaukė ant seklumos. Atpuškėjo kateriukas ir jį partempė į uostą. Išgelbėtieji teiraujasi, kiek reikės mokėti? Danijos pareigūnai domisi, kur registruota jachta. Sužinoję, kad klube, pinigų neima, o jeigu būtų registruota VVVLI, tada būtų reikėję mokėti."

Samprotavimus, kad visur kitur yra geriau laivybos požiūriu nei Lietuvoje, A. Vaitkus atremia sakydamas, kad į Lietuvą dažnai atvyksta ir Europos, ir Europos Sąjungos, ir pasaulinių organizacijų ekspertai, tačiau mūsų valstybė nėra gavusi nė vienos rimtesnės pastabos tiek vertinant uostą, tiek laivybos sektorių. Anot jo, valstybės aktai kontroliuojami ir peržiūrimi Briuselio koridoriuose.

Pasak A. Vaitkaus, vienas "Budžio" skundas vis dėlto buvo konstruktyvus - per daug struktūrų, kurioms turi prasinešti laivai išplaukdami į jūrą ir grįždami. LET abejonių nekelia, nes taip yra visame pasaulyje. Tai, kad reikalaujama pranešti ir Lietuvos saugios laivybos administracijai, ministerijos sekretoriui buvo naujiena. Jis žadėjo šį klausimą aptarti su tų struktūrų atstovais ir išsiaiškinti, ar nėra galimybės retransliatoriaus pagalba naudojantis viena radijo banga pranešti visiems, kam reikia.

Kaltinimai korupcija abstraktūs

Pasak K. Franko, kai tik "Olga" buvo registruota "Budžio" klube, atbėgo pareigūnai ir pareiškė, kad šitą laivą areštuos, kad jis nėra jokia jachta, kad neturi teisės plaukioti. K. Frankas tai supranta, kaip pinigų reikalavimą. Paklaustas, ar iš jo asmeniškai kas nors reikalavo duoklės, jis atsakė: "Savininkas geriau pasakytų, kiek už jį reikalauta. Jis dabar tą laivą, kol bus restauruotas, perduoda "Budžio" klubui panaudos pagrindais.

Dar vienam klubo nariui pernai nutiko toks dalykas. Priplaukė inspekcijos pareigūnas ir pareikalavo laivo dokumentų. Pamatęs, kad jachtos bilietas išduotas "Budžio" klubo, paprašė sumokėti 100 Lt baudą." K. Franko manymu, inspektoriui reikėjo 100 Lt, todėl ir nubaudė žmogų.

Išgirdęs "Budžio" klubo kaltinimus ministerijoje, esą VVVLI vyrauja korupcija, A. Vaitkus sako prašęs pateikti konkrečių pavyzdžių, tačiau jų taip ir neišgirdęs. "Kaltinimai darant pažeidimus turi įgyti realų pagrindą, o ne būti traktuojami kaip kažin kokia blogybė niekuo nepagrindžiant. Mes visada reaguojame į negatyvias apraiškas, todėl prašėme klubą informuoti konkrečiau", - sakė ministerijos sekretorius.

Ar reikia inspekcijos?

"40 pareigūnų, neturinčių jokio supratimo apie jachtas, lupa visokias rinkliavas, registruoja, vykdo technines apžiūras. Įregistravimas sukuria jurisdikciją, teisę reikalauti, kišti savo nosį. Jeigu pareigūnui pasirodo, kad gelbėjimosi liemenė per sena - skiria 200 Lt baudą, be kvito - gali duoti tik 100 Lt", - sako K. Frankas. Papriekaištavus, kad pareigūnai juk neima grynų pinigų, jis klausia: "Prašom atsakyti, kur eina pinigai, jeigu neduoda kvito? Tokių pavyzdžių turiu daugybę. Reikėtų padaryti patikrinimą, kiek jie per visą Lietuvą susirenka pinigų ir ar visi jie patenka į kasas?

Pareigūnai perka brangų katerį, jiems pavagia variklį, o mes matome jį ant privataus katerio. Jie nurašo blogą variklį, reikalauja naujo. Kateriai ir varikliai kainuoja dešimtimis tūkstančių litų, o juk tai valstybės pinigai. Kateriai, uniformos, automobiliai, kabinetai viršininkams. Jie dirba sunkų darbą? Bet kam jis reikalingas? Net susisiekimo ministras Algirdas Butkevičius svarstė, ar nereikėtų tautai palengvinti gyvenimo ir likviduoti šitą kontorą su 40 inspektorių. Jie, žinoma, nenori būti likviduoti, nes jūrinio darbo negaus", - savo mintis dėstė K. Frankas.

Papriekaištavus, kad ir laivininkai kartais girti stoja prie šturvalo, ir reikia, kad kas nors palaikytų elementarią tvarką, K. Frankas atremia, kad tai policijos darbas.

Susisiekimo ministerijos sekretorių nustebino "Budžio" narių nuomonė, kad VVVLI išlaikymui be reikalo mėtomos valstybės lėšos. Ministerija du kartus per metus - rudenį ir pavasarį - rengia pasitarimus vidaus vandenų laivybos klausimais, kuriuose dalyvauja visos suinteresuotos pusės. A. Vaitkaus teigimu, tuose pasitarimuose kitos asocijuotos struktūros, pavyzdžiui, Klaipėdos mažųjų laivų savininkų asociacija, Lietuvos buriuotojų sąjunga, priešingai, prašo griežtinti kontrolę, labiau ginkluoti inspektorius ir kontroliuoti, nes mažųjų pramoginių laivų skaičius Lietuvoje masiškai auga.

Kels švedų vėliavą

K. Frankas sako parašęs pasiūlymus ministerijai, bet ketina juos dar pateikti Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijai, kad jos juristai įvertintų. "Budžio" klubo pirmininkas juokauja, kad jiems tai bus egzaminas, ar yra tikri juristai. Jo manymu, tada direkcija turėtų pasiūlymus nusiųsti ministrui, šis pasirašytų, ir taisyklėse atsirastų papildymas, kad jachtos gali plaukioti laisvai savo atsakomybe.

Paklaustas, ar pats tiki, kad taip bus, K. Frankas atsakė: "Jeigu to nebus, pakviesime jus į spektaklį. Jau gavome 3 m pločio ir 4 m ilgio švedų vėliavą. Iškilmingai grojant orkestrui nuleisime žemyn Lietuvos ir pakelsime Švedijos vėliavą. Pasakysime ačiū šitiems valdininkams ir ministrui, ir pranešime, kad mes dabar plaukiosime su Švedijos Karalystės vėliavomis po savo gimtuosius Lietuvos vandenis. Aš esu švedų klubo narys, už tai man nereikėjo mokėti nė cento. Didžioji vėliava bus iškelta garbingiausiame laive "Olga". Tai muziejinis laivas ir visa jo istorija bus surašyta didelėmis raidėmis trimis kalbomis." K. Frankas viliasi, kad naujas susisiekimo ministras bus klaipėdietis, ir tiki, kad jis greitai visus valdininkus sutvarkys.

Pasidomėjus, ar klubo nariai iš tikrųjų gali plaukioti su švedų vėliava Lietuvos vandenyse, Lietuvos buriuotojų sąjungos prezidentas Robertas Dargis atsakė: "Na, tegu plaukioja, nieko nepadarysi. Jeigu K. Frankas savo jachtą registruos švedų jachtklube, bus to klubo narys, galimas toks variantas."

Jūrinė gyvensena laisva

"Budžio" klubo pirmininkas Kostas FRANKAS:

Pasaulyje egzistuoja dvi kultūros, du gyvenimo būdai, t. y. jūrinė ir kontinentinė gyvensena. Jūrinė gyvensena yra laisva, vyriausybė daro taip, kaip liepia piliečiai, o ne atvirkščiai. O kontinentinėje yra diktatorius, o visi kiti yra vergai, neturintys jokių teisių. Kaip nusprendė koks nors ministras ar departamento šefas, taip visi ir turi daryti. Mat kontinentinėje kultūroje yra spygliuotos vielos, automatai, sienos, kad niekas nepabėgtų. Jūrinę kultūrą apibūdina laisvė, sąžiningumas ir absoliutus solidarumas. Jeigu svetimą laivą daužo banga, jūrininkai prieina ir patvarko lynus, kad jis stovėtų ramiai.

Tarptautinės jūrų teisės sąvokų aiškinamajame žodyne nurodoma, kad jachta yra bet koks laivas. Jo dydis šiuo atžvilgiu neturi reikšmės. Didžiausia jachta pasaulyje yra lėktuvnešis. Žmogus Kanadoje nusipirko lėktuvnešį, išmėtė patrankas ir padarė jachtą. Norvegijos karaliaus jachta irgi yra karinis laivas, tik be pabūklų. Yra burinių, yra motorinių jachtų. Svarbiausia, kad tas laivas yra skirtas pramogai.

Turime teisinius aktus

Susisiekimo ministerijos sekretorius Arvydas VAITKUS:

Ministerija laikosi ir laikysis atvirų durų principo. Tačiau šį kartą liko slogus įspūdis, nes atvažiavo labai pikti žmonės. Tokioje situacijoje mano darbe labai retai tenka atsidurti. Bandžiau pateikti pavyzdį, kas būtų, jeigu kiekvienas, įsteigęs klubą, pradėtų jame registruoti savo automobilį, jeigu automobilis be techninės apžiūros išvažiuotų į gatves arba į jį komerciniais sumetimais būtų bandoma sutalpinti dvigubai daugiau žmonių nei galima. Kiekviena valstybė turi savo teisinius aktus ir jų reikia paisyti. Jeigu juos norima keisti, reikia teikti siūlymus, kuriuos mes tikrai analizuosime.

Teisės aktai nėra susisiekimo ministro įsakymai, siūlymai Vyriausybei priimti vieną kitą nutarimą. Juos reglamentuoja įstatymai, kurie priimami Seime. Todėl pasitarime ministerijoje dalyvavo ir Seimo nariai bei kontrolieriai, taip pat gavę "Budžio" skundą.

Pokalbio metu tvyrojo tokia įtampa, kad nebuvo įmanoma rasti kokį nors kompromisą. Diskutuoti, kai vyrauja tik pyktis, sunku. Bent pradiniame etape neradome sąlyčio taškų dėl teisės aktų keitimo. Mes pasiūlėme ne diskutuoti apskritai, bet pateikti konkrečius siūlymus, kokius teisės aktus klubas "Budys" siūlo keisti. Mes gerbiame šią asocijuotą struktūrą ir jos įstatus. Tikimės, kad nurimus aistroms su klubu rasime bendrą kalbą.

Tai ateities dalykas

Lietuvos buriuotojų sąjungos pirmininkas Robertas DARGIS:

Pasaulyje yra įvairiai, tačiau daugiausia egzistuoja klubinė registracija. Lietuvoje yra tik valstybinė registracija, tai yra joje tebėra sovietmečio palikimas.

Mūsų šalyje klubai dar nėra tiek išsivystę, kaip, sakykime, Švedijoje, Danijoje, kad galėtų registruoti jachtas. Tačiau ateityje ir Lietuvoje galėtų būti keliamas ir diskutuojamas klausimas dėl jachtų klubinės registracijos.

Tačiau kol kas, kol Lietuvoje egzistuoja tokios taisyklės, visi privalo jų laikytis. Negalima gyvenant tam tikroje visuomenėje vadovautis savo taisyklėmis. Kostas Frankas - pavieniui veikiantis žmogus, tačiau jau turintis bendraminčių, mes į jų pareiškimus žiūrime atlaidžiai.

Dalia BIKAUSKAITĖ

Griežtai draudžiama "Vakarų eksprese" paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo. Turinio naudojimo taisyklės.

Komentarai

Gintautas

2010-05-23   16:26

IP: 78.63.101.104

Ministerijose dominuoja homosovietikus elementai. Prapruses zmogus, mates pasaulio (Frankas), beldziasi ir su laiku ras blaiviai ir demokratiskai mastanciu zmoniu... Akivaizdu reikia daug metu kad virstume is policines valstybes i normalia demokratija

A.A,

2010-05-02   07:42

Sovietinis rezimas vis dar neatsisako savo privilegiju, praeis kokie dar 20 metu ir suprasime, kad sios istorijos inspektoriai, tai ne kas kita, kaip aferistelei po istatymo priedanga (vori v zakone)

kb

2010-05-02   07:36

visam pasauli viskas sutvarkyta laisvai kad zmogui nekenkti na Lietuvoj kaip kokiam lageri jau patys nebezino kaip tuos zmones suvarzyti .tai jei svedu veliava bus tai jau nagus nusigraus bet kaip nors susidoros juk cia perversmas.seni perdunai.

Tavo komentaras

Vardas*

El. paštas

Komentaras*

Siunčiama. Prašome palaukti...

Šiandien VE.lt skaitykite

Jūra

Alvydas Butkus šiuo metu vadovauja net trims atskiroms įmonėms: UAB "Klaipėdos laivų...

KLR dokai dar kurį laiką liks miesto centre nuotrauka, foto

Greitai švęsime Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo 30-metį. Tačiau per visą tą laikotarpį mūsų...

Lietuvos jūrininkai toliau diskriminuojami nuotrauka, foto

Vakar į Lietuvos aukštąją jūreivystės mokyklą stažuotis atvyko 32 Ukrainos jūrų akademijų...

Lietuvoje stažuojasi Ukrainos dėstytojai nuotrauka, foto

Vakar įvyko pirmas Žemės ūkio ministerijos (ŽŪM) ir labai pesimistiškai nusiteikusių žvejų...

Priekrantės žvejai atsisakytų verslo gavę kompensaciją nuotrauka, foto

Suduotas smūgis šešėliniam statybos verslui nuotrauka, foto

Kriminalai, Po slapto tyrimo išaiškinta organizuota grupė asmenų, įtariama, vykdžiusi nesąžiningą verslą...

LSKL vicečempionai liko už finalo ketverto ribos nuotrauka, foto

Sportas, Klaipėdos universiteto (KU) krepšinio komanda, praėjusį sezoną džiaugusis Lietuvos studentų krepšinio lygos...

Šviesų festivalis - dar didesnis ir įspūdingesnis nuotrauka, foto

Klaipėda, Vasario 14-17 d. Klaipėdos senamiestį nušvies jau penktasis Šviesų festivalis. Tamsą ir...

"Neptūno" laivas patikimai plaukia sėkmingu kursu nuotrauka, foto

Sportas, Dauguma, laimei, jau baigia pamiršti, kokioje baisioje finansinėje duobėje prieš metus buvo...

Kriminalai, Paskelbta prieš 5 val.

Sportas, Paskelbta prieš 9 val.

Klaipėda, Paskelbta prieš 10 val.

Sportas, Paskelbta prieš 10 val.

Pasidalink

Jūsų vardas*

Draugo el. paštas*

Komentaras

Siunčiama. Prašome palaukti...