2019 m. kovo 24 d. 06:56 val., sekmadienis

ve  >  Žinios  >  Jūra

Jūra

Lietuva - tarptautinėse žvejybos kontrolės misijose

(1)

Lietuva - tarptautinėse žvejybos kontrolės misijose nuotrauka, foto

DAUGIAFUNKCIS. Klaipėdos uoste viešėjo Europos žuvininkystės kontrolės agentūros laivas "Lundy Sentinel". Jis atlieka ne tik žvejybos kontrolės, bet ir daugelį kitų funkcijų. Laive yra netgi nedidelė ligoninė.

© Egidijaus JANKAUSKO nuotr.

Vakar į misiją Baltijos jūroje Europos žuvininkystės kontrolės agentūros laivu "Lundy Sentinel" išplaukė ir inspektorius iš Klaipėdos Vitalij Žartun. Pažiūrėti šio daugiafunkcio ir įdomaus laivo, Lietuvos uostamiestyje viešėjusio dvi dienas, atvyko žemės ūkio viceministras Darius Liutikas.

Žuvininkystės tarnybos prie Lietuvos žemės ūkio ministerijos Žvejybos Baltijos jūroje kontrolės skyriaus vedėjo Erlando Lendzbergo teigimu, Europos Sąjungos (ES)žvejybos kontrolės istorijoje pradėtas įgyvendinti naujas projektas - modernus laivas "Lundy Sentinel" vykdo žvejybos kontrolę.

Europos žuvininkystės kontrolės agentūra (angl. European Fisheries Control Agency, EFCA) įsteigta siekiant padėti ES šalims koordinuoti savo žvejybos kontrolės veiksmus, taikyti vienodus patikrinimų standartus, efektyvinti savo veiklą. Nuo 2018 m. agentūra suteikė ES šalims galimybę nemokamai žvejybai kontroliuoti naudoti agentūros administruojamą laivą "Lundy Sentinel".

Įdomu tai, kad klaipėdietis Vytautas Lukas jau 7 mėnesius eina EFCA pakrančių apsaugos ir tarptautinių programų vadovo pavaduotojo pareigas. Prieš tai jis 11 metų dirbo Europos sienų ir pakrančių apsaugos agentūroje, esančioje Varšuvoje, o prieš tai 9 metus dirbo Klaipėdoje, Valstybės sienos apsaugos tarnybos Pakrančių apsaugos rinktinės štabe. Jis džiaugėsi pasitaikiusia proga apsilankyti Klaipėdoje, į kurią dabar atvyksta tik kartą per metus.

Daugiafunkcis laivas

"Lundy Sentinel" - naujas, tik 2016 m. pastatytas daugiafunkcis laivas. Šiuo metu jį valdo Didžiosios Britanijos bendrovė, EFCA jį nuomoja. Laivas plaukioja su Didžiosios Britanijos vėliava, jo įgula - 12 narių, kai dirba Baltijos jūroje, ir 15 - kai Šiaurės jūroje. Įgulą samdo britai.

Be žvejybos kontrolės, jis gali būti naudojamas pasienio, muitinės, paieškos ir gelbėjimo, taršai jūroje kontroliuoti ir kitoms pakrančių apsaugos funkcijoms vykdyti. Jis gali kovoti su gaisrais, jei reikia, laivus aprūpinti kuru. Pats jis turi daug kuro, todėl jūroje gali būti gana ilgai.

Laivas visada yra parengtas suteikti pagalbą nelaimės jūroje ištiktiems žvejams ir kitiems asmenims. Todėl jis turi nedidelę ligoninę, sraigtasparnio nusileidimo aikštelę ir kt. Vienu metu jame galima pasirūpinti 300 išgelbėtų žmonių, juos aprūpinti minimaliomis priemonėmis.

EFCA labai glaudžiai bendradarbiauja su kitomis ES agentūromis, pavyzdžiui, su Europos sienų ir pakrančių apsaugos agentūra ("Frontex"), su Europos saugios laivybos agentūra (EMSA) ir kitomis. Jos yra pasirašiusios bendradarbiavimo sutartis ir padeda viena kitai. Tad, jei reikia, "Lundy Sentinel" iš karto vykdo kelias funkcijas.

Be patruliavimo Baltijos jūroje, agentūros laivas praėjusiais metais atliko žvejybos kontrolės misijas Juodojoje, Viduržemio, Šiaurės jūrose, Šiaurės Atlanto vandenyne ir kt. "Lundy Sentinel" jau yra dalyvavęs tarptautinėse operacijose, bendradarbiaujant su Interpolu, Europolu ir kitomis ES valstybių atitinkamomis institucijomis. Nuo 2018 m. laive žvejybos kontrolės misijas Baltijos jūroje vykdo ir Lietuvos žvejybos kontrolės pareigūnai.

Laivas turi visas komunikacijos priemones, stebėjimo sistemas. Jame labai geros gyvenimo sąlygos, yra net treniruokliai. Kituose laivuose inspektoriai gyvena penkiese vienoje kajutėje, o šiame laive - po vieną, po du.

Pasikeitė inspektorių komanda

Paprastai "Lundy Sentinel" dirba jūroje ir į uostus užsuka labai retai, nebent pasipildyti kuro atsargų ar keisti žvejybos kontrolės inspektorių komandas. Beje, žuvininkystės kontrolės pareigūnai dažniausiai keičiami juos plukdant kateriu. Kad laivas užsuko į Klaipėdos uostą, tai buvo įvykis, atsirado nemažai norinčiųjų pamatyti šiuolaikines žvejybos kontrolės priemones.

"Lundy Sentinel" turi tris katerius, mat pats prie žvejybos laivų nepriplaukia - nuleidžiami kateriai, kurie nuplukdo inspektorius. Laivas, atplaukęs į tam tikrą vietą, sustoja, išjungia pagrindinius variklius, dirba tik vienas specialus jo sraigtas, tad laivas visą laiką būna toje pačioje vietoje.

"Lundy Sentinel" Klaipėdos uoste stovėjo dvi dienas. Čia buvo išlaipinta atidirbusi tarptautinė inspektorių komanda ir įlaipinta kita, pasikeitė ir EFCA koordinatoriai.

Naują inspektorių komandą sudaro po vieną Lietuvos, Latvijos, Lenkijos ir Suomijos atstovą. Lietuvai atstovauja Žuvininkystės tarnybos inspektorius V. Žartun. Jis yra baigęs Kaliningrado institutą ir įgijęs ichtiologo specialybę.

V. Žartun jau nebe pirmą kartą dirba tarptautinėje komandoje. Pernai lapkritį jis kartu su latviais ir estais dalyvavo panašioje misijoje. "Mano darbas įdomus. Mes stebime visą žvejybos situaciją Baltijos jūroje. Galime įplaukti į Lietuvos, Latvijos, Estijos vandenis. Dabar su mumis bus ir suomis, tad galėsime įplaukti ir į Suomijos vandenis. Apimsime beveik visą šiaurinę Baltijos jūros dalį. Paprastai pasipriešinimo iš žvejų nesulaukiame, nes tikriname, kaip jie išnaudoja kvotas", - sakė jis.

Dažniausiai inspektorių komanda dirba 10 dienų. Vitalijaus pamaina bus keičiama Švedijos uoste.

Žvejybos kontrolė stiprinama

Panašūs žvejybos kontrolės projektai vyksta nuolatos. Pavyzdžiui, pernai Lietuvos inspektoriai tarptautinėje misijoje dalyvavo dirbdami Vokietijos laive. Jie vyko ir į Lenkiją, Švediją, Suomiją, tačiau dirbo kur kas mažesniuose laivuose. Tokio dydžio laivas kaip "Lundy Sentinel" ES žvejybos kontrolės padangėje atsirado pirmą kartą.

Šiuolaikinei verslinei žvejybai keliama labai daug reikalavimų, pavyzdžiui, negalima viršyti nustatytų žvejybos kvotų, turi būti žvejojama tik tokiais žvejybos įrankiais ir tik tokiais laikotarpiais, kuriais leidžiama, ir t. t.

Vienas iš reikalavimų - žvejybos laivai turi perduoti kas valandą signalą iš jūros apie savo buvimo vietą, elektroninėmis priemonėmis per palydovinį ryšį siųsti duomenis apie savo žvejybą.

Jeigu inspektoriai randa pažeidimų, siunčia pranešimus tos šalies vėliavos, su kuria plaukioja laivas, institucijai. Ji gauna medžiagą su visais įrodymas ir tyrimas vyksta toje šalyje.

E. Lendzbergo teigimu, žvejybos kontrolė stiprinama, nes Baltijos jūroje žvejoja daug ES šalių žvejybos laivų vieni kitų vandenyse. Norint patikrinti kuo daugiau ir efektyviau žvejybos laivų sudaromos tarptautinės komandos.

Kadangi ES su "Lundy Sentinel" įgyvendina visiškai naują projektą ir šis laivas Klaipėdoje stovėjo net dvi dienas Centriniame Klaipėdos terminale, jo pažiūrėti į uostamiestį spėjo atvykti ir Lietuvos žemės ūkio viceministras D. Liutikas, kuruojantis žuvininkystę.

"Labai svarbu stiprinti kontrolę. Ji vykdoma ne dėl kontrolės, o tam, kad žuvininkystės verslas Baltijos jūroje būtų tvarus. Manau, tas laivas sukuria draugiškas žuvininkystės verslo sąlygas: tai ir prevencija, ir kontrolė, ir bendradarbiavimo galimybės. Pastebėjau, kad mūsų pajėgumas žvejybos Baltijos jūroje kontrolės srityje yra aukšto lygio, atitinka visus pasaulinius standartus, o kai kur mes netgi pirmaujame. Šio laivo apsilankymas Lietuvoje ir pirmosios misijos vykdymas mūsų teritoriniuose vandenyse atveria naujas bendradarbiavimo galimybes. Iškilsiančius iššūkius spręsime bendradarbiaudami su Europos žuvininkystės kontrolės agentūra", - kalbėjo viceministras.

"Mes turime gerą patirtį, reguliariai dalyvaujame tokiose misijose. Kontrolė po truputį keičiasi. Vis dažniau patikrą atliekame per palydovus, naudojame įvairias interneto technologijas", - sakė Žuvininkystės tarnybos direktorius Tomas Kazlauskas.

Nuotraukų galerija

 

INSPEKTORIAMS plukdyti prie žvejybos laivų naudojamas panašus kateris.

© Egidijaus Jankausko nuotraukos

Egidijaus Jankausko nuotraukos

INSPEKTORIAMS plukdyti prie žvejybos laivų naudojamas panašus kateris.

Egidijaus Jankausko nuotraukos

SĄLYGOS. Laive puikios sąlygos įgulai ir inspektoriams gyventi.

Egidijaus Jankausko nuotraukos

SĄLYGOS. Laive puikios sąlygos įgulai ir inspektoriams gyventi.

Egidijaus Jankausko nuotraukos

PATALPA. Kadangi laivas gali jūroje atlikti ir gelbėjimo operacijas, turi mini ligoninę išgelbėtiems asmenims.

Egidijaus Jankausko nuotraukos

TILTELIS. "Lundy Sentinel" tiltelis labai erdvus.

Egidijaus Jankausko nuotraukos

KONTROLĖ. Žvejybos kontrolė Baltijos jūroje.

Egidijaus Jankausko nuotraukos

SPECIALISTAS. Žuvininkystės tarnybos Žvejybos Baltijos jūroje kontrolės skyriaus vedėjas Erlandas Lendzbergas.

Egidijaus Jankausko nuotraukos

GALIMYBĖ. "Lundy Sentinel" kapitonas Daniel Taylor (dešinėje) iš Škotijos supažindina Lietuvos žemės ūkio viceministrą Darių Liutiką su laivo galimybėmis.

Egidijaus Jankausko nuotraukos

VĖLIAVA. Europos žuvininkystės kontrolės agentūros laivas "Lundy Sentinel" plaukioja su Didžiosios Britanijos vėliava.

Egidijaus Jankausko nuotraukos

SRAIGTAS. Teleskopinis sraigtas nuleidžiamas į apačią, jis sukasi 360 laipsnių ir laiko laivą vienoje pozicijoje pagal palydovines koordinates. Taip taupomas kuras ir mažinama aplinkos tarša.

Egidijaus Jankausko nuotraukos

INSPEKTORIUS. Lietuvai Europos agentūros laive atstovauja Vitalij Žartun.

Griežtai draudžiama "Vakarų eksprese" paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo. Turinio naudojimo taisyklės.

Komentarai

Skumbrijevic

2019-02-21   09:45

IP: 195.182.76.3

Kokia kontrole, kad Lietuvoje keli beliko surudija zvejybiniai laivukai:) Palikit jus tuos Lietuvos zvejus ramybeje....jie vos gyvi, beveik visi bonkrutavo jobtvajumat ....jokios cia politikos zvejybos versle nera, tik runkelius auginti temoka tas lietuvis , vargsas ir trecia karta nuo zagres:)

Tavo komentaras

Vardas*

El. paštas

Komentaras*

Siunčiama. Prašome palaukti...

Šiandien VE.lt skaitykite

Jūra

Nei Klaipėdoje, nei visoje Lietuvoje nėra tokios daugybės žmonių poilsiui ir pramogai...

Sovietmečio reliktai pramoginėje laivyboje sunkiai įveikiami nuotrauka, foto

Į redakciją skambinęs vyras piktinosi, kad keltų operatorius "TT-Line", kurio ro-pax laivai...

"TT-Line" keltai: pasigendama informacijos lietuvių kalba nuotrauka, foto

UAB "Banginis" ir Vakarų Lietuvos žvejų ir žuvies perdirbėjų konfederacijos vadovas Algirdas...

Kas laimės menkių ir ruonių karą? nuotrauka, foto

Apie neseniai Švedijoje, Stokholmo priemiestyje, vykusią didžiulę kasmetinę pramoginių laivų parodą pasakojo...

Švedijoje - medinių laivų renesansas nuotrauka, foto

Kuo G.Nausėda skiriasi nuo I.Šimonytės? nuotrauka, foto

Lietuva, Į Lietuvos valstybės prezidentus taikantys Gitanas Nausėda ir Ingrida Šimonytė skiriasi ne...

Donatas Motiejūnas grįžta į NBA nuotrauka, foto

Sportas, Donatas Motiejūnas po dvejų metų pertraukos grįžta žaisti į NBA. 24sek žiniomis,...

Vilniuje – „Fortūnos“ tritaškių rekordas nuotrauka, foto

Sportas, Nesulaikomai žaidusi Lina Mikelevičienė surinko 30 taškų, o likus 1 sekundei pataikė...

Kaip padėti vaikui saugiai tyrinėti pasaulį? nuotrauka, foto

Švietimas, Natūralu, kad tėvai labai myli savo vaikus ir stengiasi juos apsaugoti nuo...

Lietuva, Paskelbta prieš 9 val.

Sportas, Paskelbta prieš 10 val.

Sportas, Paskelbta prieš 11 val.

Švietimas, Paskelbta prieš 11 val.

Pasidalink

Jūsų vardas*

Draugo el. paštas*

Komentaras

Siunčiama. Prašome palaukti...