Lietuva - tarptautinėse žvejybos kontrolės misijose

Lietuva - tarptautinėse žvejybos kontrolės misijose

Vakar į misiją Baltijos jūroje Europos žuvininkystės kontrolės agentūros laivu "Lundy Sentinel" išplaukė ir inspektorius iš Klaipėdos Vitalij Žartun. Pažiūrėti šio daugiafunkcio ir įdomaus laivo, Lietuvos uostamiestyje viešėjusio dvi dienas, atvyko žemės ūkio viceministras Darius Liutikas.

Žuvininkystės tarnybos prie Lietuvos žemės ūkio ministerijos Žvejybos Baltijos jūroje kontrolės skyriaus vedėjo Erlando Lendzbergo teigimu, Europos Sąjungos (ES)žvejybos kontrolės istorijoje pradėtas įgyvendinti naujas projektas - modernus laivas "Lundy Sentinel" vykdo žvejybos kontrolę.

Europos žuvininkystės kontrolės agentūra (angl. European Fisheries Control Agency, EFCA) įsteigta siekiant padėti ES šalims koordinuoti savo žvejybos kontrolės veiksmus, taikyti vienodus patikrinimų standartus, efektyvinti savo veiklą. Nuo 2018 m. agentūra suteikė ES šalims galimybę nemokamai žvejybai kontroliuoti naudoti agentūros administruojamą laivą "Lundy Sentinel".

Įdomu tai, kad klaipėdietis Vytautas Lukas jau 7 mėnesius eina EFCA pakrančių apsaugos ir tarptautinių programų vadovo pavaduotojo pareigas. Prieš tai jis 11 metų dirbo Europos sienų ir pakrančių apsaugos agentūroje, esančioje Varšuvoje, o prieš tai 9 metus dirbo Klaipėdoje, Valstybės sienos apsaugos tarnybos Pakrančių apsaugos rinktinės štabe. Jis džiaugėsi pasitaikiusia proga apsilankyti Klaipėdoje, į kurią dabar atvyksta tik kartą per metus.

Daugiafunkcis laivas

"Lundy Sentinel" - naujas, tik 2016 m. pastatytas daugiafunkcis laivas. Šiuo metu jį valdo Didžiosios Britanijos bendrovė, EFCA jį nuomoja. Laivas plaukioja su Didžiosios Britanijos vėliava, jo įgula - 12 narių, kai dirba Baltijos jūroje, ir 15 - kai Šiaurės jūroje. Įgulą samdo britai.

Be žvejybos kontrolės, jis gali būti naudojamas pasienio, muitinės, paieškos ir gelbėjimo, taršai jūroje kontroliuoti ir kitoms pakrančių apsaugos funkcijoms vykdyti. Jis gali kovoti su gaisrais, jei reikia, laivus aprūpinti kuru. Pats jis turi daug kuro, todėl jūroje gali būti gana ilgai.

Laivas visada yra parengtas suteikti pagalbą nelaimės jūroje ištiktiems žvejams ir kitiems asmenims. Todėl jis turi nedidelę ligoninę, sraigtasparnio nusileidimo aikštelę ir kt. Vienu metu jame galima pasirūpinti 300 išgelbėtų žmonių, juos aprūpinti minimaliomis priemonėmis.

EFCA labai glaudžiai bendradarbiauja su kitomis ES agentūromis, pavyzdžiui, su Europos sienų ir pakrančių apsaugos agentūra ("Frontex"), su Europos saugios laivybos agentūra (EMSA) ir kitomis. Jos yra pasirašiusios bendradarbiavimo sutartis ir padeda viena kitai. Tad, jei reikia, "Lundy Sentinel" iš karto vykdo kelias funkcijas.

Be patruliavimo Baltijos jūroje, agentūros laivas praėjusiais metais atliko žvejybos kontrolės misijas Juodojoje, Viduržemio, Šiaurės jūrose, Šiaurės Atlanto vandenyne ir kt. "Lundy Sentinel" jau yra dalyvavęs tarptautinėse operacijose, bendradarbiaujant su Interpolu, Europolu ir kitomis ES valstybių atitinkamomis institucijomis. Nuo 2018 m. laive žvejybos kontrolės misijas Baltijos jūroje vykdo ir Lietuvos žvejybos kontrolės pareigūnai.

Laivas turi visas komunikacijos priemones, stebėjimo sistemas. Jame labai geros gyvenimo sąlygos, yra net treniruokliai. Kituose laivuose inspektoriai gyvena penkiese vienoje kajutėje, o šiame laive - po vieną, po du.

Pasikeitė inspektorių komanda

Paprastai "Lundy Sentinel" dirba jūroje ir į uostus užsuka labai retai, nebent pasipildyti kuro atsargų ar keisti žvejybos kontrolės inspektorių komandas. Beje, žuvininkystės kontrolės pareigūnai dažniausiai keičiami juos plukdant kateriu. Kad laivas užsuko į Klaipėdos uostą, tai buvo įvykis, atsirado nemažai norinčiųjų pamatyti šiuolaikines žvejybos kontrolės priemones.

"Lundy Sentinel" turi tris katerius, mat pats prie žvejybos laivų nepriplaukia - nuleidžiami kateriai, kurie nuplukdo inspektorius. Laivas, atplaukęs į tam tikrą vietą, sustoja, išjungia pagrindinius variklius, dirba tik vienas specialus jo sraigtas, tad laivas visą laiką būna toje pačioje vietoje.

"Lundy Sentinel" Klaipėdos uoste stovėjo dvi dienas. Čia buvo išlaipinta atidirbusi tarptautinė inspektorių komanda ir įlaipinta kita, pasikeitė ir EFCA koordinatoriai.

Naują inspektorių komandą sudaro po vieną Lietuvos, Latvijos, Lenkijos ir Suomijos atstovą. Lietuvai atstovauja Žuvininkystės tarnybos inspektorius V. Žartun. Jis yra baigęs Kaliningrado institutą ir įgijęs ichtiologo specialybę.

V. Žartun jau nebe pirmą kartą dirba tarptautinėje komandoje. Pernai lapkritį jis kartu su latviais ir estais dalyvavo panašioje misijoje. "Mano darbas įdomus. Mes stebime visą žvejybos situaciją Baltijos jūroje. Galime įplaukti į Lietuvos, Latvijos, Estijos vandenis. Dabar su mumis bus ir suomis, tad galėsime įplaukti ir į Suomijos vandenis. Apimsime beveik visą šiaurinę Baltijos jūros dalį. Paprastai pasipriešinimo iš žvejų nesulaukiame, nes tikriname, kaip jie išnaudoja kvotas", - sakė jis.

Dažniausiai inspektorių komanda dirba 10 dienų. Vitalijaus pamaina bus keičiama Švedijos uoste.

Žvejybos kontrolė stiprinama

Panašūs žvejybos kontrolės projektai vyksta nuolatos. Pavyzdžiui, pernai Lietuvos inspektoriai tarptautinėje misijoje dalyvavo dirbdami Vokietijos laive. Jie vyko ir į Lenkiją, Švediją, Suomiją, tačiau dirbo kur kas mažesniuose laivuose. Tokio dydžio laivas kaip "Lundy Sentinel" ES žvejybos kontrolės padangėje atsirado pirmą kartą.

Šiuolaikinei verslinei žvejybai keliama labai daug reikalavimų, pavyzdžiui, negalima viršyti nustatytų žvejybos kvotų, turi būti žvejojama tik tokiais žvejybos įrankiais ir tik tokiais laikotarpiais, kuriais leidžiama, ir t. t.

Vienas iš reikalavimų - žvejybos laivai turi perduoti kas valandą signalą iš jūros apie savo buvimo vietą, elektroninėmis priemonėmis per palydovinį ryšį siųsti duomenis apie savo žvejybą.

Jeigu inspektoriai randa pažeidimų, siunčia pranešimus tos šalies vėliavos, su kuria plaukioja laivas, institucijai. Ji gauna medžiagą su visais įrodymas ir tyrimas vyksta toje šalyje.

E. Lendzbergo teigimu, žvejybos kontrolė stiprinama, nes Baltijos jūroje žvejoja daug ES šalių žvejybos laivų vieni kitų vandenyse. Norint patikrinti kuo daugiau ir efektyviau žvejybos laivų sudaromos tarptautinės komandos.

Kadangi ES su "Lundy Sentinel" įgyvendina visiškai naują projektą ir šis laivas Klaipėdoje stovėjo net dvi dienas Centriniame Klaipėdos terminale, jo pažiūrėti į uostamiestį spėjo atvykti ir Lietuvos žemės ūkio viceministras D. Liutikas, kuruojantis žuvininkystę.

"Labai svarbu stiprinti kontrolę. Ji vykdoma ne dėl kontrolės, o tam, kad žuvininkystės verslas Baltijos jūroje būtų tvarus. Manau, tas laivas sukuria draugiškas žuvininkystės verslo sąlygas: tai ir prevencija, ir kontrolė, ir bendradarbiavimo galimybės. Pastebėjau, kad mūsų pajėgumas žvejybos Baltijos jūroje kontrolės srityje yra aukšto lygio, atitinka visus pasaulinius standartus, o kai kur mes netgi pirmaujame. Šio laivo apsilankymas Lietuvoje ir pirmosios misijos vykdymas mūsų teritoriniuose vandenyse atveria naujas bendradarbiavimo galimybes. Iškilsiančius iššūkius spręsime bendradarbiaudami su Europos žuvininkystės kontrolės agentūra", - kalbėjo viceministras.

"Mes turime gerą patirtį, reguliariai dalyvaujame tokiose misijose. Kontrolė po truputį keičiasi. Vis dažniau patikrą atliekame per palydovus, naudojame įvairias interneto technologijas", - sakė Žuvininkystės tarnybos direktorius Tomas Kazlauskas.

Skaitomiausi portalai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder