2018 m. rugsėjo 20 d. 13:44 val., ketvirtadienis

ve  >  Žinios  >  Jūra

Jūra

Įmonės politika - drausti savo darbuotojus.

2002-04-25, 12:00

A. GEDGAUDAS,

LR Prekybinės laivybos įstatymo 86 straipsnio 10 punktas numato, kad tuo atveju, jeigu jūrininkui priklausantis turtas laive buvo sugadintas arba dingo dėl apiplėšimo, gaisro ar kitų laivui padarytų nuostolių, laivo valdytojas privalo išmokėti jūrininkui piniginę kompensaciją. To paties įstatymo 88 straipsnio 4 punktas teigia, kad darbo laive metu susirgusio ar sužaloto jūrininko gydymo, priežiūros ir slaugos išlaidas sumoka laivo valdytojas. Galiausiai, šio straipsnio 5 punkte nurodoma, kad laivo valdytojas neprivalo apmokėti išlaidų, numatytų šioje dalyje, jei dėl ligos ar sužalojimo jūrininkas apdraustas draudimo organizacijoje.
Kiekvienas laivo savininkas gali laisvai rinktis, kurioje draudimo kompanijoje apdrausti savo laivus, civilinę atsakomybę ar kitas rizikas. Reiktų pažymėti, kad daugumoje atvejų jūrininko liga, sužalojimas ar mirties atvejis kartu su kitomis rizikomis yra draudžiami vadinamuosiuose laivų savininkų savitarpio draudimo klubuose (P&I - Protection and Indemnity - Club/Association). Dėl savo veiklos ypatumų šie klubai yra unikalūs, tad kartais jie laikomi ne tiek draudimo, bet greičiau - apskritai laivybos industrijos dalimi.
P&I klubų narės yra laivų savininkų grupės, kurios, nors ir konkuruodamos tarpusavyje, kooperuojasi ir nepelno pagrindu apdraudžia galimas rizikas tarp klubo narių.
Klubų istorija siekia 1719 m., kai Britų vyriausybė priėmė teisės aktą, suteikusį monopolį dviem draudimo kompanijoms. Kaip ir šiomis dienomis, taip ir prieš kelis šimtmečius monopolininkai stengėsi maksimaliai išnaudoti susidariusią jiems palankią situaciją, nustatydami ypač dideles draudimo įmokas (premijas).
Tuomet didžiausių jūrinių miestų (Niukaslio, Liverpulio, Bristolio ir Londono) laivų savininkai nusprendė, kad yra nepajėgūs mokėti tokių nepagrįstai didelių draudimo įmokų ir, nors ir veikdami nelegaliai, įkūrė savitarpio draudimo asociacijas ar klubus, sutardami kompensuoti vienas kitam jūroje patirtus nuostolius. Paprastai vienam iš tokio klubo narių patyrus nuostolių, būdavo sušaukiami visi šio klubo nariai ir kiekvienas iš jų tiems nuostoliams padengti įnešdavo tam tikrą iš anksto aptartą lėšų dalį.
Šiandieninių P&I klubų (vieno iš jų - "West of England" P&I Club narė yra ir AB "Lisco Baltic Service") principinė veiklos schema išliko ganėtinai panaši. Tai tebėra laivų savininkų grupių savitarpio draudimo klubai, veikiantys nepelno pagrindu, valdomi laivų savininkų sudarytų direktorių valdybų.
Dabar P&I klubai atstovauja visai tarptautinei laivybos bendruomenei. Kiekvienas klubas turi savo identitetą, o kasdieniam darbui užtikrinti samdo kvalifikuotus teisininkus ir draudimo specialistus arba vadybos kompanijas.
Nepaisant to, kad kiekvienas klubas savarankiškai pasirenka valdymo modelį, jie tarpusavyje glaudžiai bendradarbiauja. Įprasta, kad yra nustatoma viršutinė riba vienam ieškiniui ar pretenzijai (paprastai - iki 5 mln. JAV dolerių), kurią klubas sumoka iš laivų savininkų surinkęs įmokas.
Tuo tarpu pagal P&I klubų sudarytą susitarimą (Pooling Agreement), žala, viršijanti minėtą sumą ir siekianti 30 mln. JAV dolerių, dengiama kiekvienam klubui padarius atitinkamą įnašą, kuris priklauso nuo klube esančių laivų skaičiaus, tonažo ir žalų istorijos.
Trečiojo perdraudimo lygmens "lubos" - maždaug 1 mlrd. JAV dolerių pretenzijoms, susijusioms su aplinkos tarša ir 2 mlrd. JAV dolerių visoms kitoms P&I pretenzijoms.
Laivo "Exxon Valdez" avarija su naftos išsiliejimu parodė, kad net ir ši suma gali būti nepakankama visiškai atlyginti padarytą žalą. Pastaruoju atveju nuostoliai viršijo 5 mlrd. JAV dolerių ir didžioji jų dalis turėjo būti padengta "Exxon" kompanijos lėšomis. Taip 1999 m. buvo nustatyta nauja, maždaug 4,25 mlrd. JAV dolerių siekianti, viršutinė riba.
Šiandien P&I klubai visiškai ar dalinai draudžia laivo savininko civilinę atsakomybę dėl žalos, padarytos jūrininkui, keleiviui ar trečiajam asmeniui, taip pat dėl aplinkos taršos, laivų susidūrimo, kompensuoja išlaidas, susijusias su nuskendusio laivo iškėlimu, nelegaliais imigrantais, žmonių ir laivų gelbėjimu, buksyravimu, bendrąja avarija, baudomis, teisinėmis paslaugomis, o taip pat patys nemokamai teikia aukštos kvalifikacijos ir kokybės teisines paslaugas.
Praktiškai kiekviename bent kiek reikšmingesniame uoste P&I klubai turi savo atstovus - vadinamuosius P&I korespondentus, gerai žinančius vietinius papročius, teisinę sistemą ir visada pasiruošusius padėti laivo savininkui spręsti iškilusias problemas.
Kokį jūrininkų draudimo paketą siūlo klubo "West of England", kurio narė yra AB "Lisco Baltic Service", taisyklės? Visų pirma, yra draudžiama laivo savininko atsakomybė dėl jūrininko sužalojimo, susirgimo ar mirties. Taigi susirgusio ar sužaloto jūrininko gydymo, priežiūros ir slaugos bei jo repatrijavimo išlaidos yra įtrauktos į kompensuojamųjų sąrašą. Jūrininkui žuvus, P&I klubas apmokės jo palaikų transportavimo išlaidas, taip pat jūrininko repatrijacijos bei jo pakeitimo kitu jūrininku išlaidas net ir tuo atveju, jei mirė ar sunkiai susirgo kas nors iš jūrininko artimųjų. Priverstinės jūrininkų repatriacijos atveju, pvz., nuskendus laivui, šiems jūrininkams visą repatrijacijos laiką bus mokamas atlyginimas. P&I klubas taip pat kompensuos apgadintų ar prarastų jūrininkų daiktų vertę. Be to, nuolatinę susirgusio ar sužaloto jūrininko būklę nuolatos stebės ar kitais jūrininkų reikalais rūpinsis P&I klubo vietinis korespondentas. Visiems šiems draudiminiams įvykiams AB "Lisco Baltic Service" ir klubo "West of England" susitarimu, yra taikomas nulinis franšizės tarifas.
Pavyzdžiui, neseniai viename iš AB "Lisco baltic service" trampinių laivų sunkiai susirgęs jūrininkas buvo nedelsiant paguldytas į privačią vietinę kliniką, kur jam buvo suteikta reikalinga medicininė pagalba. Po to jūrininkas su dviejų gydytojų palyda ir nuolatine priežiūra buvo transportuotas į Lietuvą, kur jo jau laukė personalo inspektorius ir mūsų kompanijos nusamdyta mašina, nugabenusi jį į Kauno miesto klinikas. Beje, reiktų paminėti, kad visą jūrininko gydymo užsienyje laiką jo būklę nuolatos stebėjo ir kompanijai apie ją informavo vietinis P&I klubo korespondentas.
Kai kas gali manyti, jog toks draudimas kompanijai kainuoja nemažus pinigus. Ir iš tikrųjų - nors užsienio uoste susirgusio minėto jūrininko gydymo, priežiūros bei vėlesnio transportavimo išlaidas (per 36 tūkst. Lt) bendrovei "Lisco Baltic Service" klubas "West of England" ir kompensuos, vis tik šis klubas, nors ir nesiekia pelno, nėra ir labdaros fondas. Todėl vienokios ar kitokios išmokos visada reiškia viena - kitais metais kompanijai bus nustatyta didesnė draudimo įmoka, kuri po rugsėjo 11 d. įvykių JAV ir taip jau stipriai išaugo.
Kita vertus, kai kalbama apie sunkiai dirbančių jūrininkų sveikatą ir net gyvybę, sausas pragmatizmas turbūt būtų mažų mažiausiai neetiškas.
Kalbėdamas apie AB "Lisco Baltic Service" dirbančius jūrininkus bei jų tykančius pavojus, norėčiau pažymėti, kad nuošalyje neliks ir kompanijos kranto darbuotojai. Pačiu artimiausiu metu, vadovaujantis pagrindinės AB "Lisco Baltic Service" akcininkės - kompanijos "DFDS Tor Line" politikos savo darbuotojų atžvilgiu gairėmis, šie darbuotojai bus apdrausti gyvybės draudimu bei draudimu nuo nelaimingų atsitikimų.
Tai dar viena papildoma socialinė garantija AB "Lisco Baltic Service" kranto darbuotojams, kuri iki šiol nebuvo taikoma. Tiek šimtaprocentinio invalidumo dėl nelaimingo atsitikimo, tiek mirties atveju įmonės darbuotojui draudimo kompanija išmokės maždaug 400 tūkst. Lt sumą. Darbuotojui susirgus viena iš vadinamųjų kritinių ligų (vėžys, AIDS, infarktas, Parkinsono liga, nuolatinis apakimas ar apkurtimas ir kt.), tokia išmoka sudarys maždaug 50 tūkst. Lt
Norėtųsi palinkėti tiek AB "Lisco Baltic Service" jūrininkams ir kranto darbuotojams, tiek visiems kitiems jūrinėje sferoje besidarbuojantiems asmenims, kad net ir tuo atveju, jei su jų susirgimu ar sužalojimu susijusios medicininės bei visos kitos vėlesnės išlaidos ir būtų apdraustos viename iš P&I klubų ar kitose draudimo kompanijose, juos kur kas dažniau matytume namuose - šeimos ar artimųjų rate, o laivybos kompanijos vis rečiau gautų skubių pranešimų apie svetur susirgusius ar sužalotus jos jūrininkus.

Griežtai draudžiama "Vakarų eksprese" paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo. Turinio naudojimo taisyklės.

Tavo komentaras

Vardas*

El. paštas

Komentaras*

Siunčiama. Prašome palaukti...

Šiandien VE.lt skaitykite

Jūra

Daugelis žmonių net neįsivaizduoja, koks gražus yra povandeninis pasaulis Baltijos jūroje dideliame...

Narai nori atkreipti dėmesį į problemas po vandeniu nuotrauka, foto

Gilinimo darbai Malkų įlankoje vis buvo atidedami. Jų negalima buvo pradėti tol,...

Gilinimo darbai Malkų įlankoje - jau lapkritį nuotrauka, foto

Lietuvos aukštojoje jūreivystės mokykloje ir šiemet, kaip ir pernai, pradėjo mokytis tik...

Laivų mechanikų mažėja nuotrauka, foto

Su gargždiškiu Vaclovu Grigalausku, 26 metus išdirbusiu AB Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos...

"Dar tebesapnuoju laivus, krantines..." nuotrauka, foto

Vygaudas Ušackas kviečia klaipėdiečius susitikti nuotrauka, foto

Klaipėda, Mieli klaipėdiečiai ir pajūrio gyventojai,

Klaipėdos moterų drama: bijo siautėjančio užpuoliko nuotrauka, foto

Kriminalai, Po moters, šeštadienį vežimėlyje stūmusios vaiką, kraupios akistatos su užpuoliku Klaipėdos Šarlotės...

Krovinių dulkėtumas - ne tik Klaipėdos uosto problema nuotrauka, foto

Ūkis, Tai, kas dabar daroma Klaipėdos uoste stabdant krovinių dulkėtumą, olandai Roterdamo uoste...

Pavojaus varpai pajūryje – rezgamas planas kelia milžinišką grėsmę nuotrauka, foto

Klaipėda, Klaipėdos politikų siekis mažinti Kuršių nerijos nacionalinio parko (KNNP) teritoriją išbraukiant iš...

Klaipėda, Paskelbta prieš 15 min.

Kriminalai, Paskelbta prieš 1 val.

Klaipėda, Paskelbta prieš 2 val.

Pasidalink

Jūsų vardas*

Draugo el. paštas*

Komentaras

Siunčiama. Prašome palaukti...