2018 m. rugsėjo 19 d. 12:03 val., trečiadienis

ve  >  Žinios  >  Ekonomika  >  SGD

SGD

Ekspertai: Lietuvai verta nusipirkti SGD laivą

(5)

Ekspertai: Lietuvai verta nusipirkti SGD laivą nuotrauka, foto

© Dalios BIKAUSKAITĖS nuotr.

Vilnius, balandžio 11 d. (ELTA) Lietuvai po 2024 metų labiausiai verta nusipirkti suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) laivą-saugyklą, kuri Klaipėdos „Independence“ terminalui nuomojama iš savininkės Norvegijos kompanijos „Hoegh LNG“.

Tokią išvadą pateikė nepriklausomi ekspertai, įvertinę, ar Lietuvai ekonomiškai labiau apsimoka nupirkti, ar toliau nuomotis Klaipėdos uoste esantį SGD laivą-saugyklą.

Buvo vertinami trys scenarijai: SGD terminalo įsigijimas po 2024 m., nuomos sutarties pratęsimas 10 metų ir 20 metų. Turima omenyje ir tai, kad po sutarties pabaigos 2024 m. galima grąžinti laivą-saugyklą Norvegijos kompanijai, nutraukiant SGD importo galimybes į Lietuvą.

Kaštų ir naudos analizę dėl ilgalaikio SGD tiekimo Lietuvai užtikrinimo atliko tarptautinė konsultacijų bendrovė „Poyry Management Consulting Ltd.“ Bendrovės konsultantai Martinas Winteris ir Johnas Williamsas spaudos konferencijoje pristatė tyrimo rezultatus.

Ekspertų studijoje teigiama, kad Lietuvai ekonomiškai naudinga išlaikyti suskystintas gamtines dujas energetikos rinkoje po 2024 metų. Studija rodo, kad SGD terminalas po 2024 m. kurs ekonominę naudą Lietuvai ir regiono dujų vartotojams - SGD laivo-saugyklos išlaikymo nauda gaunama dėl žemesnių didmeninių dujų kainų. Studijoje nurodoma, kad dėl mažesnių kainų SGD tiekimas teikia Lietuvai 20-60 mln. eurų naudą per metus.

„Nuo 2014 metų dujų kainos Lietuvoje ženkliai mažėjo lyginant su 2012 m. Turėdama rinkoje suskystintąsias gamtines dujas, Lietuva mažiau priklausoma nuo kitų šalių veiksmų ir poveikio. Rinka tampa konkurencingesnė“, - sakė J. Williamsas.

Grynoji nauda būtų didžiausia, pasak ekspertų, ne toliau nuomojant laivą-saugyklą, bet jį nuperkant.

Nors ekspertai įžvelgia ir rizikų, vis dėlto, jų teigimu, nusipirkus laivą Lietuva įgautų didžiausią lankstumą reaguoti į nenumatytas aplinkybes, pavyzdžiui, dujų paklausos kritimą.

Anot ekspertų, laivas prireikus gali būti ir parduotas, dėl to ilgalaikė nuoma būtų nelankstus sprendimas, nebent būtų susitarta dėl specialių lanksčių sąlygų.

Skaičiuojama, kad SGD laivo-saugyklos įsigijimo sąnaudos gali siekti 121-160 mln. eurų. Nuomos sąnaudos siekia 25-35 mln. eurų per metus atsižvelgiant į tai, kuriam laikotarpiui būtų pratęsta nuoma.

Jeigu Lietuva nepirktų laivo, kitas ekonomiškai naudingas variantas jį toliau būtų nuomoti 20-čiai metų, o nuomoti trumpesnį periodą po 2024 m., 10 metų, būtų ženkliai menkiau ekonomiškai naudinga.

Energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas sakė, kad analizė palengvins diskusijas priimant tolesnius sprendimus.

„Pernai turėjome intensyvų dialogų periodą su latviais, estais. Dabar turime aiškią analizę, kad kainos nuo prieš 7 metus buvusių aukščiausių Europoje ir net kartais pasaulyje ženkliai krito, dabar terminalas atlieka efektyvų kainos spaudimo instrumento vaidmenį. Turime akivaizdžią naudą. Tad diskusija bus grįsta ne emocijomis, o tiksliais skaičiais, toks ir buvo šios analizės tikslas“, - sakė ministras.

Penktadienį ekspertizė bus pristatyta Vyriausybės Infrastruktūros komisijai, kuri numatys tolesnius žingsnius. Galutinius sprendimus dėl ilgalaikio SGD tiekimo užtikrinimo priims Vyriausybė. Vyriausybės programos priemonių įgyvendinimo plane numatytas, kad tai turi būti padaryta iki šių metų pabaigos.

Klaipėdos naftos generalinis direktorius Mindaugas Jusius teigė, kad Lietuvoje nuo 2015 metų užtikrinama ES vidurkį užtikrinanti dujų kaina. Pasak jo, analizė leis pateikti akcininkams gerai ekonomiškai pasvertą ir atsakingai įvertintą pasiūlymą dėl sprendimo.

„Laivas priklauso Norvegijos kompanijai, ši nuoma baigsis 2024 metais, sutartyje yra galimybė pasirinkti - laivą įsigyti ar jo atsisakyti, ir tokiu atveju baigtųsi sutartiniai santykiai. Jeigu nuspręstume įsigyti, mūsų rankose būtų sprendimai, kaip jį įdarbinti. Kaip pasielgtų dabartinis savininkas (jeigu Lietuva nepirktų laivo - ELTA), sunku prognozuoti. Paklausa infrastruktūrai yra didelė. Teoriškai, jeigu Lietuva nuspręstų toliau nuomotis, savininkė galėtų nuspręsti jį vis tik parduoti kitiems. Bet realiai, mes turime kontaktus, ir turime galimybę taip pat pratęsti sutartį“, - aiškino M. Jusius.

ELTA primena, kad Lietuva laivą norėjo išpirkti jau 2015 metais, tačiau laivo savininkė nesutiko jo parduoti - norėjo jį nuomoti iki sutarties pabaigos. Tam, kad būtų padarytas pagrįstas pasirinkimas po 2024 metų, „Klaipėdos nafta“ ir užsakė nepriklausomų ekspertų studiją.

SGD laivą-saugyklą „Independence“, kurio talpa siekia 170 tūkst. kubų, 2014 metais pastatė Pietų Korėjos kompanija „Hyundai Heavy Industries“, jis priklauso Norvegijoje registruotai įmonei „Hoegh LNG“, kuri laivui suprojektavo išdujinimo įrangą, teikia priežiūros ir operavimo paslaugas. Pagal sutartį, laivą Lietuva 10 metų, iki 2024 metų, nuomojasi, o praėjus šiam laikui numatyta galimybė laivą išpirkti.

Energetikos įmonių holdingo „Lietuvos energija“ dujų prekybos bendrovė „Litgas“ iki 2024 metų yra sudariusi SGD tiekimo sutartį su Norvegijos „Statoil“. Pagal ją kasmet į Lietuvą atgabenama apie 3,8 TWh (360 mln. kubų).

Žymos: sgd

Griežtai draudžiama "Vakarų eksprese" paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo. Turinio naudojimo taisyklės.

Komentarai

aha

2018-04-12   09:09

IP: 85.232.136.204

ruskiai, aišku, nusigrauš nagus dėl to surūdijusio inpederascence, nes bus priversti parduoti dujas vokiečiams, o anie nabagai tikrai mokės mažiau, negu milijonų pertekę lietuviai. tiksliau, lietuvius užvaldę bolševikai.

Zenono Paradoksas

2018-04-12   02:06

IP: 85.232.138.203

Ko burnojat, niekas nieko dar nenupirko. Pirks nepirks, pasimatys tada, kai pinigėlius tiksliau susiskaičiuos. Juk net smetoniški ūkininkai žinojo, kad įsigyti ir turėti savo daiktą apsimoka, jei iš jo gaunama nauda su kaupu atperka nuostolius. Panašu, mums tai irgi būtų naudingas pirkinys, o Gazpromas tegu graužiasi nagus, kad nebegali užlaužti kainos tiek dabar, tiek ateityje. Beje, jo emisarai taipogi galėtų eiti su velniu obuolių pasiskinti, užuot čia tuščiai tauziję niekus.

Taip

2018-04-11   17:17

IP: 86.38.251.166

Nepraustaburni tu ,- tiesiog esi kiauras,surūdijęs vamzdis iš rusiško metalo laužyno.

Tavo komentaras

Vardas*

El. paštas

Komentaras*

Siunčiama. Prašome palaukti...

Šiandien VE.lt skaitykite

SGD

Gamtinių dujų suvartojimas per porą artimiausių dešimtmečių pasaulyje didės – tokia yra...

Galimybės SGD terminalui, kurių niekas nemini nuotrauka, foto

Dubajuje, Lietuvoje ir Šveicarijoje investuojantis verslininkas Gintautas Bertašius pastaruoju metu dienas leidžia...

Gintautas Bertašius: "Mūsų regionas neturi savo identiteto" nuotrauka, foto

Klaipėdos suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalo išlaikymo našta Lietuvos dujų vartotojoms...

SGD terminalo gelbėjimo planai nuotrauka, foto

Seime vakar surengta didžiulė diskusija apie suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalą. Į...

Ne SGD laivas sumažino dujų kainas nuotrauka, foto

Po šimto tūkst. eurų išlaidų - nykūs vaizdai Šilutėje nuotrauka, foto

Vakarų Lietuva, Šią savaitę, antradienį, VE.lt pasirodė informacija apie tai, kad Šilutės rajono savivaldybė...

Trąšose Bangladešui - 15 tūkst. pakelių cigarečių nuotrauka, foto

Kriminalai, Muitinės kriminalinėje tarnyboje pradėtas ikiteisminis tyrimas dėl praėjusią savaitę Klaipėdoje sulaikytų nelegalių...

Remonto darbai Tilžės žiede: teks važiuoti kitaip nuotrauka, foto

Klaipėda, Klaipėdos miesto savivaldybė informuoja, kad dėl vyksiančių darbų nuo rugsėjo 24 d....

Slengiškių pageidavimus jau svarsto ministerija nuotrauka, foto

Vakarų Lietuva, Slengių gyventojai per savaitę surinko reikiamą parašų skaičių dėl Klaipėdos rajono savivaldybės...

Vakarų Lietuva, Paskelbta prieš 8 min.

Kriminalai, Paskelbta prieš 19 min.

Klaipėda, Paskelbta prieš 51 min.

Vakarų Lietuva, Paskelbta prieš 1 val.

Pasidalink

Jūsų vardas*

Draugo el. paštas*

Komentaras

Siunčiama. Prašome palaukti...