2018 m. sausio 21 d. 22:51 val., sekmadienis

Ekonomikos naujienos

Kelių rinkliava Europos šalyse bus vienoda

(2)

2017-10-29, 10:00

Arvydas JOCKUS, lzinios.lt

Kelių rinkliava Europos šalyse bus vienoda nuotrauka, foto

© Redakcijos archyvo nuotr.

Europos Komisijos iniciatyva rengiamasi visoje Europos Sąjungoje nustatyti bendrą elektroninę kelių rinkliavos sistemą. Ji pakeistų kone 20 šiuo metu įvairiose šalyse taikomų sistemų, suvienodintų įrangą nuvažiuotiems atstumams fiksuoti.

Nauja tvarka palengvintų ne tik transporto bendrovių, vilkikų vairuotojų, bet ir važiuojančių lengvaisiais automobiliais keliavimą Europos keliais. Jeigu Europos Komisijos (EK) parengtam Mobilumo paketui pritars Europos Parlamentas (EP), ateityje turėtų išnykti dabar naudojami popieriniai lipdukai, klijuojami ant automobilio, ar valstybių narių greitkeliuose įrengti užkardai, kuriuose parduodami bilietai, leidžiantys važiuoti apmokestinta automagistrale. Rinkliavai už važiavimą keliais susimokėti užtektų turėti mobilųjį telefoną ar planšetę, kur įdiegta speciali programėlė.

Brangu ir nepatogu

Spalio mėnesį Europos ekonomikos ir socialinių reikalų komitetas (EESK) plenariniame posėdyje pritarė Europos Parlamento ir Tarybos direktyvai dėl elektroninės kelių rinkliavos sistemų sąveikumo. Ši direktyva yra viena iš EK parengto Mobilumo paketo sudedamųjų dalių.

Komiteto nuomonę dėl šios direktyvos rengė ir posėdžiui pateikė Lietuvos atstovai – EESK narys, Lietuvos saulės energetikos asociacijos prezidentas Vitas Mačiulis ir Lietuvos vežėjų sąjungos transporto politikos sekretorius Gintautas Ramaslauskas.

„Dabar Europos Sąjungoje kelių rinkliava renkama pagal 20 skirtingų sistemų. Pavyzdžiui, Lietuvoje naudojamas popierius – automobilio savininkas nusiperka lipduką, jį priklijuoja ant lango ir važiuoja į užsienį. Lipdukų sistema taip pat taikoma Čekijoje, Slovakijoje, kitose Rytų Europos valstybėse. Tai vadinamoji laiko apmokėjimo sistema, kai mokama už kitos šalies kelyje praleistą laiką. Pagal kitas sistemas mokama už nuvažiuotą atitinkamoje šalyje atstumą. Šios Vakarų Europoje taikomos elektroninės sistemos yra dviejų rūšių: mikrobangų ir palydovinės. Transporto priemonėje turi būti įrengtas prietaisas OBU (angl. on board unit), kuris susisiekia su virš kelių įrengtais vartais arba su palydovu, nustato transporto priemonės buvimo vietą, o pagal tai skaičiuojama mokėtina rinkliava“, – „Lietuvos žinioms“ pasakojo G. Ramaslauskas.

Anto jo, skirtingas sistemas taiko Prancūzija, Ispanija, Italija, Vokietija ir kitos šalys, kuriose yra mokami keliai ir ten įrengti fiziniai barjerai bei mokesčių automatai. Automobilis prie šių užkardų privalo sustoti, o vairuotojas grynaisiais pinigais arba kortele turi sumokėti rinkliavą už važiavimą tuo keliu.

„Tokia didžiulė įvairovė ES sukelia nepatogumų kelių naudotojams – ne tik vežėjams, bet ir ES piliečiams, važiuojantiems privačiais automobiliais. Todėl Europos Komisija parengė teisės aktų projektus, kad rinkliavos mokėjimo tvarka būtų vienoda visoje ES“, – dėstė pašnekovas.

Sumažėtų sąnaudos

Jeigu EK siūloma bendra sistema būtų sukurta, bet kurios šalies transporto bendrovės galėtų sudaryti sutartį su pasirinktu vienu iš Europos elektroninių kelių rinkliavos tiekėjų. Tokia sutartis leistų važiuoti per visas ES šalis, kuriose įvesta elektroninė rinkliava, naudojant tik vieną OBU. Tai gerokai sumažintų vežėjų patiriamas laiko bei finansines sąnaudas.

Be to, neliktų skirtingų prietaisų, tvirtinamų automobiliuose. Nes dabar vienokia įranga montuojama Vokietijoje, kitokia – Italijoje, trečia – kitose šalyse. „Vokietijoje įsigytas prietaisas neveiks Lenkijoje, čia tenka pirkti kitą ir panašiai“, – pasakojo G. Ramaslauskas.

Dabar, anot jo, transporto priemonių kabinose montuojami 5–6 ir daugiau įrenginių. Tai didina vežėjų sąnaudas, vairuotojams nepatogu jais naudotis.

Ateityje transporto priemonėse montuojama įranga (OBU), kuri yra pagrindinis elektroninės rinkliavos sistemos elementas, nebūtinai turėtų būti vienas fizinis prietaisas.

Atsižvelgiant į sparčią išmaniųjų prietaisų naudojimo plėtrą, tai galėtų būti keletas fiziškai sujungtų arba per atstumą susietų prietaisų, įskaitant išmaniuosius telefonus ir planšetinius kompiuterius bei automobilio navigacines sistemas, kurie kartu veiktų kaip OBU.

Šiuo metu Europos Sąjungoje kelių rinkliava renkama pagal 20 skirtingų sistemų.

„Automobilio navigacinė sistema turi ryšį su palydovais, išmanusis telefonas ir planšetė taip pat gali atlikti šias funkcijas, todėl siūloma iš viso atsisakyti dabar naudojamo atskiro prietaiso. Jį galėtų pakeisti išmanieji įrenginiai, į kuriuos įdiegtos specialios programėlės. Panašiai Vilniuje mokame už automobilių parkavimą“, – pasakojo G. Ramaslauskas.

Lietuvos atstovai rekomendavo šioje srityje skatinti specialių IT taikomųjų programų kūrimą, jos padėtų gerokai sumažinti kelių naudotojų patiriamus kaštus ir supaprastintų naudojimąsi OBU vairuotojams. Tokiam pasiūlymui EESK plenariniame posėdyje pritarta.

Po penkerių metų ar vėliau

„Bendrai sistemai sukurti reikės nemažai lėšų. Jas turėtų investuoti ES valstybės narės. Kad jų našta būtų mažesnė, Europos Komisija turėtų ieškoti galimybių skirti lėšų iš ES finansinių išteklių, – svarstė G. Ramaslauskas. – Priešingu atveju valstybės gali priešintis naujoms taisyklėms.“

Naujosios direktyvos projektą EK pateikė šių metų gegužės 31 dieną. Šiuo metu jos svarstomos įvairiose ES institucijose, o vėliau jai turėtų pritarti Europos Parlamentas.

G. Ramaslausko nuomone, tai atsitiks ne anksčiau kaip po penkerių metų, bet vieningos sistemos sukūrimas esąs realus. Kol kas nė viena ES šalis tam nesipriešina. Nors bandymai sukurti tokią sistemą 2004 metais žlugo. „Dabar Komisija, regis, susiprato, kad tai nepatogu vartotojams“, – sakė G. Ramaslauskas.

Šiuo metu rinkliavas už kelius nustato kiekviena ES valstybė narė. Lietuvoje užsienio vežėjai moka tik už magistralinius kelius, o Vakarų Europoje yra kelių, už naudojimąsi kuriais tenka mokėti ir privačių lengvųjų automobilių savininkams.

Europos Komisijos iniciatyva sukūrus bendrą elektroninę kelių rinkliavos sistemą, rinkliavos dydį ir toliau kiekviena ES valstybė nustatys savarankiškai.

Patrauklesnė ES

Gali būti, kad patogesnės vartotojams kelių rinkliavos sistemos kūrimas yra dalis naujos Europos Sąjungos politikos, kuria siekiama paversti Bendriją patrauklesne ES piliečiams po Jungtinės Karalystės sprendimo išstoti iš ES.

Antai šių metų vasarą ES įsigaliojo tarptinklinio ryšio savo šalies kainomis taisyklės. Dabar keliaujant bet kurioje kitoje nei savo ES šalyje ir joje naudojantis mobiliuoju telefonu nereikia mokėti jokių papildomų tarptinklinio ryšio mokesčių. Už naudojimąsi tomis paslaugomis keliaudami ES piliečiai moka tokią pačią kainą, kokią mokėtų savo šalyje.

Žymos: keliai, mokesčiai

Griežtai draudžiama "Vakarų eksprese" paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo. Turinio naudojimo taisyklės.

Komentarai

2017-10-30   07:15

IP: 78.57.248.29

belieka visoje es suvienodinti atlygi uz darba ir patvirtinti socialiniu garantiju vieningus istatymus.

2017-10-29   13:20

IP: 197.210.25.102

paskola! paskola !! paskola !!!
Ar ieškote geros reputacijos ir akredituotos privačios paskolos bendrovės, kuri teikia paskolas gyvenimo galimybei. Mes teikiame visų rūšių paskolas labai greitai ir lengvai, asmenine paskola, automobilių paskola, būsto paskola, studentų paskola, verslo paskola, investicinė paskola, skolų konsolidavimas ir dar daugiau. Ar jus bankai ir kitos finansinės institucijos atmetė? Ar jums reikia konsolidavimo paskolos ar hipotekos? Ieškokite ne daugiau, kaip mes esame čia, kad visi jūsų finansiniai rūpesčiai būtų praeities dalykai. Paskolos lėšos skiriamos asmenims ir įmonėms, kuriems reikia 2% finansinės pagalbos. Nr socialinio draudimo numerio reikalaujama ir kredito patikrinimas nereikalingas, 100% garantuotas. Noriu naudoti šią terpę, kad praneštumėte, kad teikiame patikimą ir naudingą pagalbą, ir mes džiaugiamės galėdami pasiūlyti jums paskolą.
Taigi šiandien parašykite mums el. Paštu: (fernandohenrietta@gmail.com) dabar kreipkitės į paskolą.

Tavo komentaras

Vardas*

El. paštas

Komentaras*

Siunčiama. Prašome palaukti...

Šiandien VE.lt skaitykite

Ekonomikos naujienos

Kontrolieriai ir policija aktyviau tikrina alkoholio prekybą nuotrauka, foto

Kontrolieriai ir policija aktyviau tikrina alkoholio prekybą (2)

Alkoholio prekybos kontrolieriai kartu su policija šių metų pradžioje aktyviau tikrina alkoholio...

Lietuviai turi per tūkstantį patarlių ir posakių apie duoną - kasdien ant...

Kartenos naminė duona: paveldu tapusi šeimos tradicija nuotrauka, foto

Trečiąjį 2017 m. ketvirtį, palyginti su tuo pačiu ankstesnių metų laikotarpiu,...

Per 2017 metų trečiąjį ketvirtį būsto kainos Lietuvoje padidėjo 1,9 proc., per metus - 8,5 proc. nuotrauka, foto

Gruodžio mėnesį Lietuvoje buvo 18,2 tūkst. laisvų darbo vietų. Sutapimas ar ne,...

Darbo yra, norinčiųjų dirbti - ne nuotrauka, foto

Europarlamentarai pasiūlė įsipareigoti iki 2030 m. energijos vartojimą ES sumažinti 35 proc.,...

Sieks energetinio efektyvumo nuotrauka, foto

Artūras Juškėnas: "Trūksta disciplinos ir proto" nuotrauka, foto

Sportas, Baltijos rankinio lygos savaitgalis Klaipėdos „Dragūnui“ atnešė tik du taškus – šeštadienį...

„Žalgirio“ krepšininkai išvykoje įveikė „Neptūną“ nuotrauka, foto

Sportas, Lietuvos krepšinio lygos (LKL) čempionate sekmadienį nugalėtojo titulą ginantis Kauno „Žalgiris“ išvykoje...

Kur saugoma Prūsijos karaliaus karūna? nuotrauka, foto

Vakarų Lietuva, XVII a. Prūsijos hercogystė padėjo Šventajai Romos imperijai Ispanijos įpėdinystės kare (1701-1714...

Iš kelto, plaukusio į Švediją, iškrito lietuvis nuotrauka, foto

Kriminalai, Iš kelto, plaukusio iš Latvijos į Švediją, šeštadienį Rygos įlankoje iškrito lietuvis,...

Sportas, Paskelbta prieš 1 val.

Vakarų Lietuva, Paskelbta prieš 2 val.

Kriminalai, Paskelbta prieš 2 val.

Pasidalink

Jūsų vardas*

Draugo el. paštas*

Komentaras

Siunčiama. Prašome palaukti...