2020 m. balandžio 9 d. 13:49 val., ketvirtadienis

Ekonomikos naujienos

Importas - ne panacėja nuo aukštų kainų

Importas - ne panacėja nuo aukštų kainų  nuotrauka, foto

Degalų rinka

Latvijos spauda išdidžiai trimituoja, kad lietuviškus degalus šios šalies rinkoje išstumia norvegiški. Tačiau tai nereiškia, kad iki šiol pigesniais degalais nei lietuviai besidžiaugę kaimynai už benziną moka dar pigiau.

Paskutinieji duomenys rodo, kad kaimyninėje šalyje pradėjus dominuoti skandinaviškiems degalams, mažmeninė jų kaina Rygoje bene pirmą kartą viršijo Vilniaus kainų lygį.

Didžiųjų Lietuvos degalinių tinklų atstovai pažymi, kad realiai kuro iš Skandinavijos kaina nėra mažesnė negu gaminamo "Mažeikių naftoje", o sprendimą importuoti produkciją lemia įvairūs specifiniai niuansai.

"Mažeikių naftai" vienodai šviečia

Praėjusią savaitę Latvijos laikraštis "Biznes-Baltija" informavo, iš Lietuvos į Latviją tiekiamų degalų dalis mažėja tempais, proporcingais norvegiško benzino importo augimui. Teigiama, kad pirmąjį šių metų metų ketvirtį į Latviją iš Norvegijos tiekiamas benzinas užėmė 52 proc. rinkos (76,2 mln. litrų), nors dar prieš metus jo dalis buvo tik 9 proc. Tada esą 80 proc. benzino Latvijos degalinėse buvo iš Lietuvos.

Latvijos degalų prekybos asociacijos tarybos pirmininkas Ojaras Karčevskis prognozuoja, kad benzino tiekimas iš Norvegijos ateityje dar labiau augs. Anot jo, netolimoje ateityje Latvijos automobiliai bus varomi ir baltarusiško benzino, kuris kol kas neatitinka Europos kokybės standartų. Tačiau Baltarusijos gamintojai Latvijoje jau dabar užima didžiąją dalį dyzelino rinkos.

"Mažeikių naftos" Komunikacijos skyriaus viršininkas Giedrius Karsokas neneigia, kad latvių skelbiami duomenys yra tiesa.

"Tačiau tai mūsų nelabai domina. Latvių pateikiami duomenys mums svarbūs yra tik tiek, kad įrodo, jog Baltijos šalyse yra laisva rinka - Latvijoje ima dominuoti norvegiškas benzinas, šios šalies, kaip ir Estijos, dyzelino rinkoje dominuoja Baltarusijos gamyklų produkcija. Mes nekariaujame dėl rinkos dalies, mums svarbiausia dirbti efektyviai, gaminti gerą produkciją. Tai pasaulinis biznis. Buvo metai, kai mūsų produkcija užėmė didžiąją dalį Islandijos rinkos, vėliau srautai pasuko į kitas šalis. Tokios tendencijos yra visiškai normalios", - sako G. Karsokas.

Anot jo, Lietuvos degalų rinka nuolat auga, tad "Mažeikių naftos" pardavimai mūsų šalyje esą tikrai nemažėja, nors konkrečių skaičiavimų įmonė neatlieka.

Sutapimas?

"Vakarų ekspreso" surinkti duomenys rodo, kad iki šiol populiariausio 95 markės benzino kainos Lietuvoje visąlaik buvo didesnės nei Latvijoje.

2001-ųjų liepą litras šio benzino kainavo 2,56 lito, o Latvijoje - 2,44 lito. 2002 metų birželį lietuviai už litrą A 95 benzino mokėdavo 2,41 lito, o latviai - 2,27 lito. 2003-iųjų sausį šis benzinas Lietuvoje kainavo 2,49 lito, Latvijoje - 2,14 lito. 2004-ųjų gegužę - 2,69 ir 2,42 lito, pernai balandį - 2,79 ir 2,65 lito.

Galbūt tik sutapimas, tačiau Latvijoje didžiąją dalį rinkos užėmus norvegiškam kurui, šį pirmadienį litras 95 markės benzino "Lukoil" tinkle Vilniuje kainavo 3,20 lito, o to paties tinklo degalinėje Rygoje - 3,28 lito. "Statoil" tinkle šis atotrūkis buvo tik simboliškas - Vilniuje litras šio benzino kainavo 3,30, o Rygoje - 3,31 lito.

Kaina - ne esminis argumentas

"Lietuva Statoil" Pardavimų ir tiekimo departamento direktorius Skirmantas Mačiukas sako, kad realiai kuro iš Skandinavijos kaina nėra mažesnė nei gaminamo "Mažeikių naftoje".

"Nuostata importuoti kurą iš Skandinavijos susijusi su bendra "Statoil" gamybos ir tiekimo strategija. Nors kaina ir nėra mažesnė, importas suteikia tam tikrų privalumų. Pirmiausia mes taip galime kontroliuoti produkto tiekimo ir logistikos procesus. Antras, mums ypač svarbus aspektas - aukščiausios kokybės ekologiško kuro užtikrinimas. "Mažeikių nafta" kol kas parduoda tik jau iš karto su etanoliu sumaišytą benziną. O "Lietuva Statoil" terminale turime galimybę patys maišyti benziną su etanoliu ir taip kontroliuoti kuro kokybę", - teigia S. Mačiukas.

Anot jo, "Lietuva Statoil" iš Norvegijos nuo pernai liepos importuoja visą 95 ir "95 Ultima" markių benziną. Šiemet importas sudaro apie 90 proc. viso benzino pardavimo arba apie 25 proc. bendro kuro pardavimo "Lietuva Statoil" degalinių tinkle.

"Lukoil Baltija" generalinio direktoriaus pavaduotojas mažmeninei prekybai Romas Turlinskas teigė, kad bendrovė skandinavišką kurą importuoja periodiškai, tačiau nemano, kad šiemet jo pardavimai "Lukoil" degalinių tinkle pasieks 50 procentų.

"Viskas priklauso nuo rinkos sąlygų. Jei tik pasiūloma gera kaina, perkame ir iš "Statoil", nors jie mūsų konkurentai. Tad pasitaiko situacijų, kad degalus būna šiek tiek pigiau importuoti nei pirkti iš "Mažeikių naftos", - sako R. Turlinskas.

Visgi jis akcentuoja, kad perkant produkciją iš "Mažeikių naftos" atsiranda ir šiokių tokių pranašumų.

"Mažeikių nafta" veikia pas mus, tad lengviau prognozuoti, kaip ji, pavyzdžiui, reaguos į pakitusią PLATT'S kainą. Latvijoje susiklosčiusią situaciją galima paaiškinti tuo, kad "Statoil" ten turi terminalą ir taiko kitokią kainodarą", - sakė R. Turlinskas.

Rytai - dar nepatikimi

Skirtingai nei latviai, Lietuvos degalinių tinklų atstovai didelių vilčių į importą iš Baltarusijos nededa.

"Importuodavome baltarusišką 92 markės benziną, kuris atitinka europinius kokybės standartus, tačiau jo paklausa yra nedidelė. Analogiškos kokybės 95 markės benzinas ten pagaminamas tik mažais kiekiais, tad apie jo importą galvoti dar ankstoka", - teigia "Lukoil" generalinio direktoriaus pavaduotojas R. Turlinskas.

"Lietuva Statoil" Pardavimų ir tiekimo departamento direktorius S. Mačiukas sako, kad bendrovė kol kas nesidomi galimybėmis importuoti kurą iš Baltarusijos ar kitų gamintojų Rytuose.

"Mūsų strategija - bendradarbiauti su vietos gamintoju ir išnaudoti savo gamyklų teikiamas galimybes. Importuoti ar neimportuoti kurą sprendžiama ne tik pagal kainą. Vienas didesnių Rytų gamintojų minusų - sunkumai užtikrinant pastovų ir nuolatinį kuro tiekimą. Žinoma, galimybės importuoti kurą iš Rytų atmesti taip pat negalime, tačiau artimiausiu metu neplanuojame keisti dabartinės importavimo strategijos", - teigia S. Mačiukas.

Martynas VAINORIUS

Griežtai draudžiama "Vakarų eksprese" paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo. Turinio naudojimo taisyklės.

Tavo komentaras

Vardas*

El. paštas

Komentaras*

Siunčiama. Prašome palaukti...

Šiandien VE.lt skaitykite

Ekonomikos naujienos

Skandalas dėl lenkiškos jautienos nuotrauka, foto

Skandalas dėl lenkiškos jautienos

ES pareigūnai Lenkijoje tirs jautieną

„Atostogų parke“ bus diegiama pažangiausia pasaulyje baseino vandens dezinfekavimo sistema DA-GEN, pagrįsta...

Maudynės baseine be chloro: „Atostogų parkas“ diegia pažangiausią pasaulyje vandens dezinfekavimo sistemą nuotrauka, foto

Valstybės valdomi „Lietuvos geležinkeliai“ iki 2030 metų į plėtrą bei modernizavimą ketina...

„Lietuvos geležinkeliai“ iki 2030-ųjų ketina investuoti 7 mlrd. eurų nuotrauka, foto

Vyriausybė siūlo didinti fizinio aktyvumo finansavimą nuo dabar skiriamo 1 proc. akcizo...

Siūloma didinti fizinio aktyvumo finansavimą nuotrauka, foto

Lietuvos užsienio reikalų ministerija skyrė 20 tūkstančių eurų humanitarinei pagalbai Jemenui...

Lietuva skyrė 20 tūkst. eurų humanitarinei pagalbai Jemenui nuotrauka, foto

Dar viena koronaviruso auka: mirė iškili Lietuvos mokslininkė nuotrauka, foto

In Memoriam, Eidama 98–uosius metus Anapilin iškeliavo Elena Stankūnienė – visa Lietuva, ypatingai...

Uosto direkcijos dėmesys tiems, kuriems jo labiausiai reikia nuotrauka, foto

Klaipėda, Šiuo metu norinčiųjų padėti Klaipėdos medikams, kovojantiems priešakinėse kovos su koronavirusu linijose,...

Su koronavirusu kovojantiems medikams – vasaros metu nemokamas įvažiavimas į Neringą nuotrauka, foto

Neringa, Siekdama padėkoti Lietuvos asmens sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojams, kovojusiems su koronaviruso infekcija,...

Specialistai įspėja: „Zoom“ programa šnipinėja vartotojų kompiuterius ir siunčia duomenis į „Facebook“ nuotrauka, foto

IT, Lietuvoje pratęsus karantino laikotarpį, gyventojai ir toliau aktyviai naudojasi programomis, kurios suteikia...

Pasidalink

Jūsų vardas*

Draugo el. paštas*

Komentaras

Siunčiama. Prašome palaukti...