2018 m. lapkričio 14 d. 15:21 val., trečiadienis

ve  >  Žinios  >  Ekonomika  >  Automobiliai

Automobiliai

Skuodo nelaimė gali iš esmės pakeisti technines apžiūras

(10)

Skuodo nelaimė gali iš esmės pakeisti technines apžiūras nuotrauka, foto

© Redakcijos archyvo asociatyvi nuotr.

Birželio 14 dieną Skuodo techninių apžiūrų centre įvykusi tragedija, kai automobilio nesuvaldžiusi moteris partrenkė ir mirtinai sužalojo ilgametę patirtį turintį kontrolierių, privertė šias paslaugas teikiančių įmonių vadovus susirūpinti saugumu.

Specialistai pažymi, kad 17–24 metrų ilgio techninės apžiūros stotyse esančias patikros linijas automobilis vidutiniškai įveikia per 15 – 25 minutes, todėl iš pažiūros, judėjimo greitis neturėtų kelti problemų.

Kiti transporto priemonių techninės būklės tikrinimo etapai taip pat nėra rizikingi.

Problemos – visur tos pačios

Visgi po šios Skuode nutikusios nelaimės techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ nariai susirinko į neeilinį pasitarimą, kuriame ėmėsi svarstyti ką reiktų keisti siekiant užkirsti kelią bet kokiems incidentams.

Skirtingų TA centrų vadovai minėjo tas pačias problemas, kurias lemia žmogiškasis faktoriaus ir šiuo metu naudojama diagnostinė įranga. Siūlomi sprendimai taip pat buvo panašūs.

„Darbų saugos taisyklės yra visiškai aiškios, todėl jei visi – tiek kontrolieriai, tiek vairuotojai – jų laikytųsi, niekada nekiltų bėdų.

Tačiau akivaizdu, kad kai kurie mūsų darbuotojai, kasmet tikrinantys dešimtis automobilių, praranda budrumą ir nebelaiko jų pavojaus šaltiniais.

Tai tampa ypač didele problema, kai automobilio vairuotojas negali pasigirti gerais automobilio valdymo įgūdžiais ir atvykęs į techninę apžiūrą dar patiria stresą.

Skuode pamatėme tragiškiausią įmanomą tokio aplinkybių derinio – dėl ilgametės darbo rutinos nebesisaugančio kontrolieriaus ir prasto vairuotojo susitikimo atomazgą“, – analizuodamas nelaimės priežastis teigė „Telšių TAC“ direktorius Arvydas Plienius.

Nori neįleisti klientų

Susirinkimo metu techninės apžiūros įmonių vadovai pripažino, kad nerimą keliančių nesusipratimų yra pasitaikę beveik visose techninių apžiūrų stotyse, tačiau lig šiol visi jie baigdavosi nedideliu išgąsčiu.

Netikėtai pajudėję automobiliai aplamdydavo vartus ar ratu įsmukdavo į važiuoklės apžiūrai skirtą duobę.

Ką daryti, kad panašūs incidentai nepasikartotų? Dažniausiai girdimi siūlymai – neleisti apžiūroje dalyvauti automobilio savininkui ar valdytojui.

Siūloma, kad atliekant technines apžiūras jose negalėtų dalyvauti automobilių savininkai.

Taip būtų eliminuotas bene didžiausio pavojaus šaltinis, o drauge kontrolieriai išvengtų siūlymų susitarti, negirdėtų klientų sakomų epitetų, manipuliacijų garsiais pavadinimais, pravardėmis, pareigomis, o kai kuriais atvejais netgi mosikavimo kumščiais ir grasinimų susidoroti.

Tačiau šiuo metu galiojančiuose norminiuose dokumentuose aiškiai užfiksuota, kad valdytojas turi teisę stebėti privalomosios apžiūros atlikimą.

Šia teise naudojasi 99 proc. automobilių savininkų. Nemažai jų daliai iš tiesų rūpi, kokias problemas pastebės kontrolierius ir ką reikės remontuoti. Dalis stoviniuoja greta, nes klientų laukimo salių – patalpų daugelyje stočių tiesiog nėra.

Be to, dažni atvejai kai saugumo sumetimais automobiliuose įrengiami įvairūs slapukai, todėl ir užvesti variklį galima tik su savininko pagalba, o tai padaryti apžiūros metu tenka ne kartą ir ne du.

Siūlo įrengti zonas

Patikrinti visų sunkvežimių sistemų be vairuotojo pagalbos apskritai nėra įmanoma.

„Kai kurie žmonės automobilį laiko šeimos nariu, todėl kontrolieriaus landžiojimas ieškant gesintuvo, vaistinėlės ar bandymas prisikasti prie bagažinėje esančio dujų baliono, vertinamas kaip įsiveržimas į asmeninę šventovę.

Jei apžiūros metu nutrūksta kokia nors žarnelė ar vamzdelis, jei dėl turbinos susidėvėjimo prasideda problemos su dyzeliniu varikliu – o tai nėra retenybė, bene vienintelis būdas išvengti konflikto yra automobilio savininko buvimas greta.

Kai žmogus savo akimis mato, kas daroma patikros metu ir suvokia, kad ant stabdžių stendo nutrūkusi žarnelė išgelbėjo nuo didelės bėdos gatvėje, tai apsaugo nuo kaltinimų kontrolieriams“, – kalbėjo A. Plienius.

Nelaimės Skuodo techninės apžiūros centre atgarsiai: už apžiūrą mokėsime brangiau?

Siūloma, kad transporto priemonės valdytojas ir toliau būtų greta automobilio, tačiau įrengiami klientams skirti takai ar zonos, iš kurių jie stebėtų patikrą.

Parodyti vaistinėlę ir gesintuvą, išjungti apsaugos sistemas, sudaryti sąlygas apžiūrėti bagažinėje esantį dujų balioną jie galėtų tik prašomi kontrolieriaus.

Visgi tokiu atveju liktų neišspręstas klausimas dėl agresyvaus automobilių savininkų elgesio ar neatidumo.

Išaugtų patikrinimo kaina

Kitas galimas permainų scenarijus – visiškas kliento atribojimas nuo patikros. Atvykus į techninės apžiūros stotį iš jo būtų paimami rakteliai, o gražinami pabaigoje – drauge su išvada ir išvardintais trūkumais, jei tik tokių aptinkama.

Tačiau tokiu atveju vieno automobilio apžiūrą privalėtų atlikti mažiausiai du kontrolieriai ar bent jau kontrolierius ir kiek mažesnę atsakomybę prisiimantis jo pagalbininkas.

Abiem atvejais patikros sparta ir darbo našumas išaugtų, tačiau apžiūra pabrangtų.

Techninių apžiūrų įmonių vadovai guodžiasi, kad dabartiniai įkainiai – vieni mažiausių Europoje.

Esą todėl jie neturi lėšų, kurias galėtų investuoti į patikros linijų modernizavimą ar įrangos, leidžiančios sumažinti nelaimingų atsitikimų riziką įsigijimą.

Siūloma, kad atliekant technines apžiūras jose negalėtų dalyvauti automobilių savininkai.

„Šiaulių techninių apžiūrų centro“ direktorius Vaidotas Vaišvila pastebėjo, kad dviejų kontrolierių ar kontrolieriaus ir jo pagalbininko darbas prie vieno automobilio nieko nepakeis, kol vairuotojas pats dalyvaus apžiūroje.

„Daugiau tinkamai paruoštų specialistų incidentų riziką sumažintų, tačiau trikdžių, susijusių su pašalinių žmonių buvimu, jų užduodamais klausimais ar tam tikru spaudimu, kiekis liktų koks buvęs.

Galbūt tik automobilių savininkus ir jų palydą – neretai į techninę apžiūrą atvykstama net su mažamečiais vaikais – prižiūrėti būtų lengviau.

Permainos patikros neturėtų būti dalinės, bet iš esmės keičiančios techninę apžiūrą. Jei įsivelsime į įvairius kompromisus, dėl to tik išaugs kaštai“, – teigė V. Vaišvila.

Ne visur galėtų pritaikyti

„Utenos TAC“ vadovas Stasys Masiulis teigė, kad senesnėse patikros linijose, kuriose įrengtos universalios duobės važiuoklės ir pakabos apžiūrai, vairuotojų išvaryti būtų vargu ar įmanoma.

Ne tik dėl to, kad kontrolieriui reikėtų pagalbininko, bet ir dėl esamos infrastruktūros – kol kas daug kur nėra net teorinių galimybių įrengti atskirus klientų laukiamuosius.

„Teoriškai apsieiti be automobilių šeimininkų paslaugų įmanoma ir šiandien. Mes jau dabar kategoriškai draudžiame klientams patiems važiuoti per apžiūros duobę.

Bent porą kartų kontrolierių pakviesti važiuoti iki pakabos tikrinimo stendo vairuotojai su savo automobiliais į jas įkrito. Gerai, kad viskas baigėsi laimingai.

Tačiau žmonės tik stebės techninę apžiūrą iš šalies, o vienas kontrolierius turės keletą kartų išlipti iš apžiūros duobės tam, kad pasuktų vairą, pajudėtų į priekį, įjungtų – išjungtų variklį, ne tik gerokai pailgėtų pati apžiūra, bet kontrolieriui tektų gerokai didesnis fizinis krūvis.

Tai tikrai neprisidėtų prie geresnės saugos užtikrinimo“, – svarstė S. Masiulis.

„Transekstos“ susirinkime dalyvavęs Lietuvos transporto saugos administracija direktoriaus pavaduotojas Justas Rašomavičius rekomendavo atidžiai išanalizuoti visus pastaraisiais metais techninės apžiūros centruose įvykusius incidentus ir tik nustačius jų priežastis priimti sprendimus dėl sisteminių permainų.

Patys techninių apžiūrų įmonių vadovai patikino, kad būtent tai daro kiekvieną dieną.

Griežtai draudžiama "Vakarų eksprese" paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo. Turinio naudojimo taisyklės.

Komentarai

XXX

2018-07-15   09:39

IP: 78.61.51.111

Traiskyti visus kaip blusas. :)

zbignevas

2018-07-15   09:37

IP: 78.61.51.111

GRUZIJOJ IRGI NERA TECHNIKINIU APZIURU . :)

zvejukas

2018-07-13   23:46

IP: 86.100.83.201

as tiems siknarankiams irgi nepatikesiu savo auto. vienas tikrintojas (ekspertas) tik is ketvirto karto pajuto kad klibo sarniras ir nesugebejo rasti kaip jungiasi atbuline pavara pas opeli. Klaipeda silutes pl. 50

Tavo komentaras

Vardas*

El. paštas

Komentaras*

Siunčiama. Prašome palaukti...

Šiandien VE.lt skaitykite

Automobiliai

Šeštadienį pradeda galioti draudimas eksploatuoti transporto priemones su vasarinėmis padangomis.

Įsigalioja draudimas važiuoti su vasarinėmis padangomis nuotrauka, foto

Siekiant pagaliau sutvarkyti visus Lietuvos sodininkų bendrijų kelius – juos suregistruoti...

Sodininkų keliams tvarkyti - 18 mln. eurų nuotrauka, foto

Pagal naują tvarką, prieš įžengdami į važiuojamąją dalį ir eidami ja, ...

Esminės KET naujovės, kurias reikėtų žinoti nuotrauka, foto

Artėjantis žiemos sezonas verčia automobilių savininkus galvoti apie padangų keitimą. Nors bumas...

Artėja padangų keitimo bumas nuotrauka, foto

Padidėjusią taršą sieja ir su CKT atsiradimu nuotrauka, foto

Jūra, Šiuo metu didžiausią oro taršą kietosiomis dalelėmis Klaipėdoje fiksuoja stotelė Šilutės plente....

Klaipėdiečiai susibūrė į vienybės giją nuotrauka, foto

Klaipėda, Lapkričio 14 d., minima Pasaulinė diabeto diena. Beveik kiekvienoje Klaipėdos regiono...

Teismas atvertė V. Titovo apkaltos bylą nuotrauka, foto

Klaipėda, Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (LVAT) trečiadienį pradėjo nagrinėti Klaipėdos savivaldybės tarybos...

Skvero rekonstrukcijos projektui - kritikos banga nuotrauka, foto

Klaipėda, Pirmadienį Klaipėdos savivaldybėje pristatytas Dangės upės krantinių rekonstravimo ir prieigų sutvarkymo projektas...

Jūra, Paskelbta prieš 20 min.

Klaipėda, Paskelbta prieš 1 val.

Klaipėda, Paskelbta prieš 2 val.

Klaipėda, Paskelbta prieš 2 val.

Pasidalink

Jūsų vardas*

Draugo el. paštas*

Komentaras

Siunčiama. Prašome palaukti...