Saugos diržai populiarinami imituojant avariją

Saugus eismas ir prevencija

Saugos diržų efekto imitavimo įrenginys - tai 3,5 metro ilgio nuožulni plokštuma, kurioje irengtos dvi sėdimos vietos su saugos diržais. Šios sėdimos vietos, judėdamas žemyn 12 km/h greičiu, trenkiasi į kliūtį

Lietuvoje pristatytas kol kas vienintelis mūsų valstybėje ir Baltijos šalyse automobilių saugos diržų efektyvumo demonstracinis įrenginys. Pasak jį išbandžiusių žmonių, smūgis, atsitrenkus į kliūtį, yra pakankamai stiprus, nors įrenginys juda 12 km/h greičiu. Belieka spėlioti, ką jaučia žmogus ir kas su juo gali atsitikti, jei jis, važiuodamas, tarkim, 70 km/h greičiu, nesegi saugos diržų ir atsitrenkia į kliūtį.

Įrenginį Vilniuje, Katedros aikštėje, pristatę Susisiekimo ministerijos darbuotojai tvirtina, kad šis smūgio imitavimo aparatas sukėlė didžiulį vilniečių ir miesto svečių susidomėjimą.

Anot ministerijos pranešimo spaudai, yra sudarytas specialus planas, pagal kurį šis saugos diržų efektyvumo demonstravimo aparatas bus demonstruojamas įvairiose Lietuvos vietose - bendrojo lavinimo ir saugaus eismo mokyklose, automobilių lenktynių čempionatuose, saugaus eismo akcijų metu ir t. t.

Į Lietuvą atvežtas Čekijos kompanijos "UAMK Industry" sukurtas įrenginys kainuoja per 100 tūkstančių litų. Jis yra septintas šioje kompanijoje pagamintas įrenginys. Juo naudoti čekai specialiai apmokės atsakingus pareigūnus.

Ministrui paliko įspūdį

Tokio demonstracinio įrenginio būtinybė neginčijama. Valdininkai tikisi, kad jis padės pralaužti skeptiško mūsų tautiečių požiūrio į saugos diržų naudojimą ledus.

Negalutiniais duomenimis, Lietuvoje miestuose ir gyvenvietėse tik kas trečias sėdintis automobilio priekyje segasi saugos diržus. Sėdintys automobilio gale visai to nedaro, nors eismo įvykių metu jiems gresia ne mažesni sužalojimai.

Važiuojant 80 km/h greičiu ir trenkiantis į nejudančią kliūtį, neprisisegęs saugos diržo vairuotojas tokiu pat greičiu jau po 0,044 sekundės krūtine sulaužo vairą ir devynių tonų jėga trenkiasi į prietaisų skydą

Tolesnėse - užmiesčio - kelionėse saugos diržus naudoja apie 85 proc. priekyje sėdinčių vairuotojų bei keleivių, vos 5 proc. sėdinčiųjų gale.

"Kuomet paanalizuojame eismo įvykius Lietuvoje ir kai kuriose ES valstybėse matome: toks pats smūgis, toks pats smūgio stiprumas, tačiau pas mus - trys žmonės žuvę automobilyje, pas juos - žuvęs vienas. Vadinasi, saugos priemonės, tos, kurios yra automobilyje, tikrai padeda",- teigia Vigilijus Sadauskas, Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo departamento direktorius.

2003 m. spalį Veronoje (Italija) vykusioje saugaus eismo parodoje šį įrenginį išbandė susisiekimo ministras Zigmantas Balčytis.

Ministras sako manąs, kad minėto įrenginio demonstravimas padės žmonėms įsitikinti saugos diržų svarba ir privers atsakingiau pažvelgti į savo bei kartu automobilyje važiuojančių žmonių saugą.

"Tuomet pats patyriau, ką reiškia 12 km/h greičiu trenktis į sieną, ir koks šiuo atveju saugos diržo poveikis. Manau, kad tokie įrenginiai gali efektyviai padėti šviesti visuomenę, kai žodžiai jau nebeveikia - siūlau jį išbandyti kiekvienam",- teigia ministras.

Pasak susisiekimo viceministro Valerijaus Ponomariovo, segėti saugos diržus ypač aktualu gyvenvietėse ir miestuose, nes daug eismo nelaimių įvyksta, kai nesilaikoma saugaus atstumo. Šalyje kasmet įvyksta daugybė eismo nelaimių, kurių metu žmonės žūsta tik todėl, kad susidūrimo metu per langus iškrenta iš automobilių.

Beje, tai ypač pavojinga vaikams, kurie negali naudotis suaugusiesiems skirtais saugos diržais. Vaikų saugumui užtikrinti būtina naudoti specialias vaikų svoriui ir ūgiui pritaikytas kėdutes.

Mirtis - per dešimtadalį sekundės

Automobilių gamintojai akcentuoja, kad saugos diržai yra pagrindinė apsaugos priemonė, o įvairios elektroninės sistemos, oro pagalvės ir kitos naujovės yra tik priedai prie saugos diržų.

Saugaus eismo ekspertai specialiųjų bandymų metu įrodė, kad gale sėdintys ir saugos diržais neprisisegę keleiviai susidūrimo su nejudančia kliūtimi metu gali mirtinai traumuoti sėdinčius priekyje.

Specialistų teigimu, jei visi segėtume saugos diržus, autoavarijose žūtų trečdaliu mažiau žmonių, o susižalotų net tris kartus mažiau.

Vakarų šalių saugaus eismo ekspertai specialiųjų bandymų metu įrodė, kad važiuojant 80 km/val. greičiu ir trenkiantis į nejudančią kliūtį, neprisisegęs saugos diržo vairuotojas tokiu pat greičiu jau po 0,044 sekundės krūtine sulaužo vairą ir devynių tonų jėga trenkiasi į prietaisų skydą.

Vairuotojo galvos kiaušas suskyla nuo smūgio į priekinį stiklą, o mirtis ištinka maždaug po 0,1 sekundės. Po 0,113 sekundės panašus likimas ištinka už nugaros sėdėjusį keleivį, o dar po akimirkos automobilio salone nebelieka nė vieno gyvo žmogaus. Tik po to ant žemės pradeda kristi stiklo duženos ir metalo nuolaužos.

Kristijonas BAUKYS

Skaitomiausi portalai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder