Rusija ir automobiliai: "Stalingrado gynyba"

Dar lapkričio pradžioje Vladimiro Putino vadovaujama Rusijos vyriausybė priėmė sprendimą ginti šalies automobilių pramonę. Pagrindinis šios "Stalingrado gynybos" ginklas - muitai, taikomi naudotiems automobiliams.

Nuo Naujųjų metų Rusija greičiausiai padidins į šalį įvežamų nuo 1 iki 3 metų senumo modelių muitus nuo 25 iki 30 procentų, iki 35 proc. padidės 3-5 metų senumo automobilių muitai.

Ekspertų vertinimu, po tokių vyriausybės sprendimų užsienietiškų automobilių - tiek naujų, tiek ir naudotų - verslas Rusijoje gali ir sustoti. Manoma, jog naudotų mašinų įvežimas kris perpus, o ir nauji užsienio gamybos automobiliai pabrangs 8-10 proc.

Priklausomai nuo variklio tipo ir darbo tūrio, automobilio iki 5 metų senumo įvežimas pabrangs 1,2-2,82 euro už kubinį centimetrą.

Šie skaičiai reiškia, kad, sakykime vienerių metų senumo "Toyota Corolla" su 1,6 l varikliu Rusijoje po Naujųjų dėl tokių veiksmų pabrangs maždaug 21 tūkst. rublių (apie 1 890 Lt), o 3-5 metų senumo "Volkswagen Passat" su tokio paties darbo tūrio motoru - net 58 tūkst. rublių (apie 5 220 Lt).

Senesnių nei 5 metai mašinų importas į Rusiją irgi pristabdytas tuo pačiu "Stalingrado gynybos" ginklu - anksčiau jų įvežimas buvo apmuitinamas 1,5-3,2 euro už kub. cm "įkainiais", dabar galios 2,5-5,7 euro "kaina". Įvežti dyzelinius automobilius kainuos daugiau nei benzininius.

Beje, iki šiol galiojo kita importuojamų automobilių metų riba - iki 3 metų senumo, 3-7 metų senumo ir senesnių nei 7 metai.

Šiais metais į Rusiją buvo įvežta maždaug 350 tūkst. naudotų automobilių, 2009-aisiais šis skaičius gali sumažėti iki 210-250 tūkst.

Iš rusiškų automobilių, kurie taip ir nesugebėjo rasti pirkėjų normalios, konkurencinės kovos būdu, kelio konkurentai šalinami prievarta
Protestai nepadėjo

Vyriausybės sprendime teigiama, kad vidinius šalies poreikius gali patenkinti "tėvyninės gamybos apimtys". Kitaip sakant, iš rusiškų automobilių, kurie taip ir nesugebėjo rasti pirkėjų normalios, konkurencinės kovos būdu, kelio konkurentai šalinami prievarta.

Vienintelė paguoda tiems, kurie supranta rusiško ir vakarietiško modelių skirtumus - Rusijoje surinkti Vakarų gamintojų automobiliai, kurių naujieji muitai nepalies. Tačiau tik tie, kurių kėbulai pagaminti pačioje Rusijoje, nes šalies valdžia iki 5 000 eurų žada padidinti mokestį už gamintojo įvežamą kėbulą.

Tiesa, sveikai mąstantys piliečiai Rusijoje dar surengė bendrą visoje šalyje protesto akciją prieš tokius planus. Protesto motyvas buvo du seni ratai su šūkiais "Anksčiau aš galėjau nusipirkti automobilį, o dabar - tik du ratus", "Nauji muitai - šūvis į liaudį", "Kelkite pragyvenimo lygį, o ne muitus", "Nesiūlykite mums kibirų".

Panašios akcijos šalyje vyksta iki šiol, tačiau visi puikiai supranta, kad V. Putinas savo sprendimų nekeičia. Net jei jie kertasi su paprastų žmonių interesais.

Apginti VAZ

Būtent šio gamintojo naudai visų pirma ir priimtas sprendimas dėl importo muitų didinimo. Nors "AvtoVAZ" pardavimai šalyje buvo gana stabilūs, iš 2 milijonų šiemet į Rusiją įvežtų užsienietiškų automobilių net 1,64 mln. buvo nauji. Kitaip sakant, tiek pat modelių "AvtoVAZ" nepardavė.

Per tris 2008-ųjų ketvirčius Rusijoje buvo parduota 2 mln. 141 tūkst. naujų automobilių. Rusiški tarp jų sudarė vos ketvirtadalį - 533,8 tūkst. Palyginti su praėjusiais metais, vakarietiškų modelių parduota net 40 proc. daugiau. Matyt, šie skaičiai ir yra atsakymas, kodėl prireikė stabdyti importą.

"Tėvyniniai automobilių gamintojai gavo gerą apsaugą. Tiesa, kaip įprastai, už tai mokės vartotojas", - muitų įvedimą įvertino ekspertai.

Kaip dėl to gali pasikeisti situacija? Iš vienos pusės, naudotas užsienietiškas automobilis kainuos beveik tiek pat, kiek naujas VAZ, tad šansai Rusijos gamintojams išties neblogi. Tačiau yra ir psichologinis faktorius - analitikų vertinimu, bent kartą pavažinėjęs kad ir naudotu vakarietišku automobiliu, joks rusas nebesės prie "AvtoVAZ", GAZ ar UAZ produkcijos, net ir naujos, vairo.

Bankai - dosnūs

Nors visame pasaulyje bankai į kreditus automobilių pramonei ima žiūrėti vis atsargiau, Rusijoje, kaip jau įprasta, yra kiek kitaip.

Štai visai neseniai pranešta, jog šalies bankai vietos automobilių gamintojams "AvtoVAZ", "KamAZ", "TagAZ" ir "Sollers" skyrė milijardines paskolas. Vien "AvtoVAZ" iš VTB ir "Globex" bankų gavo 7 milijardus rublių (turint omenyje dar 10 milijardų, pasiskolintų anksčiau), tiek pat iš VTB - "Sollers", "KamAZ" iš Taupomojo banko gavo 3,5 mlrd. rublių, o GAZ grupei Taupomajame ir "Gazprombanke" atidarytas 11 mlrd. rublių kreditas.

Be to, kai kuriems gamintojams atidėti paskolų grąžinimo terminai. Iš kur toks dosnumas visuotinės krizės akivaizdoje?

Pirma - beveik neabejojama, jog tam bankai ryžosi vos išgirdę kalbas apie muitų užsienietiškiems modeliams padidinimą. Antra - jiems tiesiog taip liepė Vyriausybė, į kurią, sekdamos amerikietišku "General Motors", "Ford" ir "Chrysler" pavyzdžiu, kreipėsi kai kurios kompanijos.

Visų šių "valstybinės rinkodaros" instrumentų dėka "AvtoVAZ" pasijuto tvirčiau ir pareiškė... didinanti savo modelių kainas. Kompanijos atstovų teigimu, jos nuo ateinančių metų pakils nedaug - 2-3 proc.

Užkarda kinams

Jau minėta apie tai, kad rusiški automobiliai nuo vakarietiškų konkurentų ginami ir planais didinti Rusijoje veikiančių užsienio gamintojų apmokestinimu už kėbulų įvežimą. Tiesa, pačių gamintojų investicijos nestabdomos, ir Rusijoje kone kas mėnesį atsirado naujos skirtingų pasaulinių koncernų gamyklos.

Taip į šalį pritraukiami pinigai, sukuriamos darbo vietos. Be to, net ir Rusijoje pagamintų užsienietiškų modelių kainos yra didesnės nei tų pačių VAZ modelių, tad tiesioginės grėsmės rusiškiems automobiliams nėra.

O štai tie gamintojai, kurių produkcija gali priversti pirkėją rinktis, Rusijoje nėra pageidaujami. Lapkritį vienas didžiausių Kinijos automobilių koncernų, "Great Wall", pranešė atsisakantis planų steigti gamybos linijas ir likviduojantis bendrą įmonę "Great Wall Alabuga Avto", įkurtą gamyklos Tatarstane steigimo tikslais.

Dar 2007 metų pradžioje kinai paprašė Rusijos ekonominio vystimosi ministerijos suteikti lengvatas įvežant detales automobilių gamybai Alabugos ypatingojoje ekonominėje zonoje. Vyriausybė tokios lengvatos nesuteikė, tad "Great Wall" buvo supratingi ir nusprendė, kad gaišti daugiau laiko nėra prasmės - svetimšalių automobilių, kainuojančių tiek pat, kiek ir VAZ, arba net pigesnių, gamyba Rusijoje netoleruotina.

Vis dėlto kol kas kinai nuo Rusijos neatsižegnojo - "Great Wall" svarsto planus V. Putino tėvynėje automobilius gaminti kitu būdu - "nuo nulio", t. y. ne juos paprasčiausiai surenkant iš atskirų detalių, o gaminant ir kėbulus.

Muitai dabar

Šiuo metu galioja tokie naudotų automobilių importo į Rusiją muitai - 1,4 euro už kiekvieną kub. cm, jei variklio darbo tūris - iki 1 000 kub. cm, 1,5 euro už kub. cm, jei variklis - iki 1,5 tūkst. kub. cm, 1,6 euro už kub. cm, jei variklis - nuo 1,5 iki 1,8 tūkst. kub. cm, 2 eurai už kub. cm, jei variklis - nuo 1,8 iki 3 tūkst. kub. cm, ir 3,2 euro, jei variklis - didesnis nei 3 tūkst. kub. cm.

Tomas GUKAUSKAS

Gemius

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder