Raudonieji žibintai bus gesinami griežtesne tvarka

Raudonieji žibintai bus gesinami griežtesne tvarka

Problema

Lietuvos bandymus eiti koja kojon su Europa stabdo giliai įsišaknijęs sovietinės praeities reliktas - įstatymų ignoravimas. Nors dar pernai valdžia pažadėjo, kad šalyje nebus registruojami iš trečiųjų šalių įvežti automobiliai, neatitinkantys Europos Sąjungos (ES) standartų, amerikietiškais žibintais šviečiančių mašinų - pilnos gatvės.

Nuo praėjusių metų sausio įsigaliojusios taisyklės byloja, kad į šalį iš trečiųjų šalių įvežtas transporto priemones registruoti galima tik atlikus atitikties įvertinimą, kitaip sakant, pritaikius automobilius prie ES standartų - pakeitus tam tikras detales ir gavus atitikties sertifikatą.

Lietuvoje taikomas supaprastintas atitikties įvertinimas - nekreipiamas dėmesys į stabdžių sistemos, saugos diržų ar bamperių pavojaus pėstiesiems skirtumus, į greitį myliomis, o ne kilometrais rodančius spidometrus.

Turi būti įvertinta priekinių žibintų atitiktis. Tiesa, ne todėl, kad jie, skirtingai nuo naudojamų Europos rinkai skirtose mašinose, skleidžia šviesą jos srautą nukreipdami ne į dešinę, o vienodai apšviečia abi kelio puses. Reikia pasirūpinti tik tuo, kad gabaritinių šviesų lemputės būtų ne geltonos, o baltos spalvos.

Ir antrasis darbas norintiesiems važinėti iš Amerikos, Azijos ar Afrikos atgabentais automobiliais - pasikeisti galinius žibintus. Pavyzdžiui, JAV naudojamose transporto priemonėse posūkių žibintai yra ne geltoni, o raudoni. Gale turi būti ir priešrūkinis raudonas žibintas.

Pagal šiuo metu galiojančius norminius dokumentus atitikties įvertinimo procedūra yra vykdoma tik patikrinant apšvietimo ir šviesos signalizacijos prietaisų veikimą bei spalvas, taip pat jų europinius sertifikavimo ženklus. Ši tvarka taikoma tik toms transporto priemonėms, kurios neturi europinio tipo pripažinimo numerio ETPN.

Per mėnesį - šimtai mašinų

Prieš įsigaliojant šiai tvarkai spėliota, kad pagrindinis jos taikinys - iš JAV atgabentos naudotos transporto priemonės - bus įveiktas. Netgi kalbėta, kad naudotų amerikietiškų automobilių į Lietuvą bus įvežama mažiau, nes jų pritaikymas ES reikalavimams gerokai patuštins mašinos savininko kišenę.

Tačiau gyvenimas įrodė, kad šios prognozės buvo neteisingos - amerikietiškų automobilių arba Europos ar Azijos markių mašinų, pagamintų specialiai JAV rinkai, Lietuvoje gerokai padaugėjo. Vien rugsėjo mėnesį iš Valstijų atplukdyta apie 900 naudotų mašinų.

Įdomiausia tai, kad daugelis jų, nors ir neseniai registruoti, sėkmingai tebevažinėja su amerikietiškais žibintais.

Nuomoja žibintus

"Tai vieša paslaptis - atvažiuoja gauti atitikties sertifikatą su reikiamais žibintais, o vėliau vėl susimontuoja amerikietiškus", - sako uostamiesčio bendrovės "Transkona", kurios specialistai Klaipėdoje ir atlieka atitikties įvertinimą, generalinis direktorius Paulius Pleskovas.

Viena iš versijų - servisuose ant privačių meistrų garažuose veikia savotiški europietiškų žibintų nuomos punktai.

Jai pritaria ir Lietuvos autoverslininkų asociacijos generalinis direktorius Lukas Vosylius: "Išties teko girdėti ir apie firmas, galinčias verstis tokia veikla, ir apie savotiškus automobilius-donorus, kurių detalės naudojamos apgauti ekspertus".

"Per savaitę pas mus atitikties įvertinimas atliekamas maždaug dešimčiai iš JAV atgabentų automobilių. Mūsų specialistai jau mintinai žino įbrėžimus, pastebimus ant žibintų, su kuriais atvažiuoja vis kitos mašinos", - teigia P. Pleskovas.

Jis sako, nujaučiantis, kad kaskart naudojami tie patys žibintai, tačiau formaliai specialistai tokios mašinos savininkui nesuteikti sertifikato neturi teisės.

Beje, teisę atlikti atitikties įvertinimą Lietuvoje turi ne tik techninių apžiūrų centrai, tačiau ir gamintojų atstovų servisai.

Mašinos fotografuojamos

Vienas pavardės nenorėjęs skelbti automobilių verslu užsiimantis klaipėdietis "Vakarų ekspresui" tvirtino, kad gauti sertifikatą nekeičiant žibintų gali padėti ir patys techninės apžiūros centrų darbuotojai.

"Anksčiau ši paslauga kainavo 700 litų, dabar, o neseniai, kilus kalboms apie sertifikavimo taisyklių griežtinimą, pakilo iki 1 500 litų. Už šiuos pinigus ne tik gauni sertifikatą nesirūpindamas žibintais, tačiau ir naują techninį pasą, numerius, ir netgi draudimą keliems mėnesiams", - tikino vyriškis.

P. Pleskovas griežtai neigia, kad techninių apžiūrų centro darbuotojai glintys piktnaudžiauti ar imti kyšius.

"Nuo rugsėjo, kai padaugėjo iš JAV atvežamų automobilių, kiekvieną transporto priemonę, kurios atitiktį vertiname, bei jų žibintus fotografuojame. Taip gauname įrodymą, kad tas ar kitas automobilis buvo sertifikuojamas", - tvirtina jis.

Be to, siekiant užkirsti kelią darbuotojų nesąžiningumui, yra filmuojamos ir techninių apžiūrų centro patalpos.

Apsimoka ne visada

Ar verta mokėti pusantro tūkstančio litų už pusiau legalų automobilio sertifikavimą?

Priklauso nuo modelio, sako tas pats klaipėdietis verslininkas. Vienų iš JAV atvežtų mašinų žibintus europietiškais galima pakeisti lengvai, kitų paprasčiausiai Lietuvoje nebūna arba jie kainuoja labai brangiai.

Problemų gali kilti dėl kai kurių "Mitsubishi", "Mazda", "Dodge" modelių, tačiau "Audi", "Volvo" ar "Chrysler" mašinoms ES tinkamus žibintus gauti nesunku. Beveik nebūna problemų ir Europos rinkai pritaikant "Volkswagen" automobilius.

"Kiti pažeidimai"

Tie, kurie sugeba apgauti valstybę ir važinėja nepritaikytais amerikietiškais automobiliais, rizikuoja minimaliai. Kol kas nėra įstatymų, pagal kuriuos tokių mašinų vairuotojams grėstų didelė atsakomybė.

Pasak Klaipėdos VPK Eismo priežiūros skyriaus viršininko Sauliaus Švėgždos, pareigūnai tokios mašinos savininką gali nubausti tik bauda nuo 20 iki 40 litų - už "kitus pažeidimus". Aiškintis, kaip automobilis buvo sertifikuotas ir registruotas, jei jis tebevažinėja amerikietiškais žibintais, S. Švėgždos teigimu, nebe patrulių prerogatyva.

Teigiama, kad galimybe apgauti ekspertus naudojasi ne tik vairuotojai, bet ir prekeiviai - Lietuvoje už kyšį gavę atitikties sertifikatą, jie mašiną raudonais žibintais gali be rūpesčių parduoti kitose ES šalyse, kur reikalavimai automobiliams iš trečiųjų šalių yra griežtesni nei pas mus.

Tvarka griežtės

Šiuo metu Valstybinė kelių transporto inspekcija (VKTI) ruošia projektą, kuriuo žadama sugriežtinti automobilių įvežimo iš trečiųjų šalių tvarką. Tai reiškia, kad bus tikrinamas ne tik žibintų, tačiau ir kitų detalių - spidometro, stabdžių sistemos bei saugos diržų - atitikimas ES reikalavimams.

"Pavyzdžiui, iš JAV atsigabenus automobilį, savininkui teks pateikti dokumentus, jog mašina yra sertifikuota ES. Jei nebus dokumentų, teks arba atsikratyti automobiliu, arba jį vežti į specialias laboratorijas Lenkijoje, Vokietijoje ar Suomijoje.

Ten bus atlikti bandymai. Remiantis jų rezultatais, mes ir spręsime, ar automobilis atitinka ES reikalavimus. Jei taip - bus leidžiama jį registruoti Lietuvoje", - ilgą ir nuo neeuropietiškų mašinų atbaidyti galinčią procedūrą aiškina VKTI Technikos skyriaus vedėjas Eirimas Pakalnis.

Tiksli šios tvarkos įsigaliojimo data neskelbiama - ji gali būti įvesta ir iki Naujųjų metų, ir po jų. Pasak E. Pakalnio, šiuo metu projektas jau paruoštas, tik tebėra derinamas.

Tomas GUKAUSKAS

Gemius

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder