2018 m. rugsėjo 22 d. 15:50 val., šeštadienis

ve  >  Žinios  >  Ekonomika  >  Automobiliai

Automobiliai

Privalomojo draudimo fronte - daug naujo ir ...nedaug aiškaus

Privalomojo draudimo fronte - daug naujo ir ...nedaug aiškaus  nuotrauka, foto

Tai - aktualu

Nors Seimas priėmė naujos redakcijos Transporto priemonių savininkų ir valdytojų privalomosios civilinės atsakomybės draudimo įstatymą, šis šis politikų žingsnis šioje draudimo srityje painiavos nepanaikino. Vairuotojai tvirtina iki šiol nesuprantantys, kokios draudimo sutartys ir sumos galioja dabar, pereinamuoju laikotarpiu - iki gegužės 1-osios.

Iki gegužės 1 dienos sumokėjus draudimo įmoką dabar galiojančiomis sąlygomis, atsitikus draudiminiam įvykiui, žala bus atlyginama pagal didesnes draudimo sumas. Šia galimybe verta pasinaudoti tiems, kurie važinės tik Lietuvoje. Taip tvirtina įstatymą paaiškinę Finansų ministerijos pareigūnai.

Anot jų, dabar drausdamiesi nuo gegužės įsigaliosiančiomis didesnėmis draudimo sumomis - 500 tūkst. eurų (1,726 mln. litų) dėl žalos asmeniui ir 100 tūkst. eurų (345,3 tūkst. litų) dėl žalos turtui, žmonės mokės šiuo metu esančias privalomojo draudimo įmokas.

Dabar metinį draudimo polisą lengvųjų automobilių savininkai gali įsigyti už 140-200 litų, priklausomai nuo draudimo bendrovės bei gyvenamosios vietos.

Prognozuojama, kad po gegužės 1-osios, draudžiantis privalomuoju transporto priemonių savininkų ir valdytojų civilinės atsakomybės privalomuoju draudimu (TPSVCAPD), gali tekti mokėti 270-300 litų. Konkrečių įkainių kol kas neskelbia nė viena šalies draudimo bendrovė.

Reikės primokėti

Nuo gegužės 1 d. visos Lietuvoje registruotos transporto priemonės turės būti apdraustos draudimo sutartimis, atitinkančiomis naujuosius reikalavimus. Naujasis, vadinamojo europinio pavyzdžio polisas bus vieningas visiems vairuotojams. Jis galios ir Europos Sąjungos šalyse.

Tačiau ką vairuotojams daryti dabar, t.y. iki gegužės 1-osios?

Pirmas variantas - pirkti ne trumpesniam kaip iki gegužės mėnesio laikotarpiui draudimo polisą, kuris pagal dabartinį įstatymą užtikrina 30 tūkstančių litų turtui ir 30 tūkstančių litų asmeniui draudimo sumas.

Tokiu atveju per balandžio mėnesį reikės įsigyti naujo tipo draudimo polisą, kuris nuo gegužės 1 d. galios visoje ES teritorijoje ir užtikrins 500 tūkstančių eurų asmeniui ir 100 tūkstančių eurų turtui draudimo sumas.

Perkant naujo tipo polisą, reikės primokėti skirtumą tarp senosios ir naujosios sutarties - sumokėta draudimo įmoka už nepanaudotą laikotarpį bus įskaitoma į naujos draudimo sutarties kainą.

Sena sutartis - bloga sutartis

Transporto priemonių savininkų ir valdytojų civilinės atsakomybės draudimo biuro direktorius Algimantas Križinauskas "Vakarų ekspresui sakė, jog po gegužės 1-osios turėdami nors ir galiojančią, bet mažesnei draudimo sumai sudarytą sutartį, vairuotojai gali būti baudžiami administracine tvarka.

Be to, pasak A. Križinausko, jeigu toks vairuotojas sukels avariją, draudimo bendrovė nukentėjusiajam padarytą žalą atlygins tik 30 000 litų asmeniui ir 30 000 litų turtui ribose. Jei nuostoliai bus didesni, likusią dalį nukentėjusiajam privalės kompensuoti pats kaltininkas.

Draudikai juokauja, kad vairuotojas, turėdamas seno tipo polisą, privalės rinktis, į kokį automobilį savuoju trenktis avarijos atveju. Jei tai bus nauja ir brangi mašina, žmogui gyvenimas taps nebesaldus.

Neleis į užsienį

Todėl, kad būtų mažiau rizikos, vairuotojai gali rinktis antrąjį variantą - įsigyti vadinamąjį pseudoeuropinį draudimo polisą, kuriame numatytos ES reikalavimus atitinkančios draudimo sumos (t.y., 500 tūkstančių eurų asmens žalai atlyginti ir 100 tūkstančių eurų turtui padarytai žalai atlyginti).

Tačiau toks polisas jis galios tik Lietuvoje. Norint vykti į užsienį, teks pirkti žaliąją kortą, kuri metams kainuoja apie 1 000 litų, arba naująjį draudimo polisą, galiosiantį ES šalyse.

Pasak A. Križinausko, šiuo metu, t.y. iki gegužės 1 d., vairuotojai dar gali pasirinkti, kokiai - naujajai ar senąjai sumai (vadinamajai 30+30) - jie gali draustis.

Visi kiti vairuotojai, nors šiomis dienomis ir nesibaigia jų turimo senojo draudimo poliso (numatančio tik 30 tūkstančių litų turtui ir 30 tūkstančių litų asmeniui draudimo apsaugą) galiojimo laikas, iki gegužės 1-osios dienos taip pat privalės juos pasikeisti į naujus draudimo polisus, numatančius didesnes draudimo sumas.

Sumokėti pinigai už senąjį draudimo polisą niekur nedings, jie bus įskaičiuoti į naujojo draudimo poliso kainą.

Draudimo įmokos didės

Bazinė draudimo įmoka lengviesiems automobiliams ir mikroautobusams, kuriuose yra ne daugiau kaip 8 vietos, nustatyta ne mažesnė kaip 220 litų, krovininiams automobiliams - 375 litai, autobusams ir troleibusams - 350 litų, motociklams - 80 litų per metus.

Tačiau tai yra bazinė suma. Realiai už metinį polisą draudikams teks mokėti daugiau. Būtent draudimo įmonės ir nustatys įmokų dydį - atsižvelgiant į ES teisės aktų reikalavimus, draudimo įmokų nustatymo principai naujojoje įstatymo redakcijoje nėra reglamentuojami.

Finansų ministerijos pareigūnai neabejoja, jog draudimo įmokos didės, tačiau ne itin daug - esą jos neturėtų labai padidėti dėl didelės draudimo įmonių konkurencijos. A. Križinauskas nurodo ir kitą priežastį - šalies gyventojų nemokumą.

Planuojama, jog lengvųjų automobilių savininkams už metinę sutartį teks mokėti nuo 270 iki 300 litų. Tai, A. Križinausko nuomone, yra maksimali suma, kurią Lietuvos gyventojai gali mokėti už metinę draudimo sutartį.

Patys draudikai galimų įmokų dydžių kol kas nekomentuoja - jie žiūri vieni į kitus ir laukia, kokias sumas nustatys konkurentai.

Draudimo bendrovių atstovai pabrėžia, kad naujosios draudimo sumos gali tapti didele našta - jei, pavyzdžiui, vienos avarijos atveju būtų padaryta maksimali žala, draudikams tektų atsisveikinti su daugiau nei 2 milijonais litų.

Todėl kai kurios draudimo bendrovės klientų atsakomybę perdraudžia užsienio įmonėse - taip Lietuvos bendrovių partneriai prisiima dalį atsakomybės, joms leisdami nerizikuoti didelėmis išmokomis.

Yra ir daugiau naujovių

Naujasis įstatymas numato, jog nuo gegužės 1-osios avarijose nukentėję šalies gyventojai galės reikalauti, kad draudimo bendrovės atlygintų jų patirtą ir neturtinę žalą iki 500 eurų (1 726 litų).

Tačiau, skirtingai nei iki šiol, įstatymas, o ne draudimo bendrovės nustatys, už kokią žalą draudimo įmonės turės išmokėti kompensacijas avarijoje sužeistam žmogui arba žuvusiojo artimiesiems.

Nustatyta, kad žalą sudarys negautos pajamos, kurias nukentėjęs asmuo būtų gavęs, jeigu jo sveikata nebūtų sutrikusi, taip pat gydymo, papildomo maitinimo, priežiūros, protezavimo, vaistų ir specialių transporto priemonių įsigijimo, žmogaus perkvalifikavimo bei kitos sveikatai grąžinti būtinos išlaidos.

Tai ne vienintelė naujovė privalomojo draudimo srityje. Numatyta, kad nuo gegužės mėnesio draudimo kompanijos autoservisams, kurie remontuos avarijoje nukentėjusį automobilį, išlaidas padengtų per vieną dieną, o ne vėliau kaip per tris darbo dienas nuo nukentėjusiojo pranešimo apie avariją privalės apžiūrėti sugadintą ar sunaikintą turtą.

Be to, avarijose sudaužytus automobilius jų savininkai galės remontuoti ten, kur jie norės, o ne tik ten, kur nurodys draudimo kompanija.

Polisas - bet kokiam terminui

A. Križinauskas neigia teiginius, jog po gegužės 1-osios vairuotojai bus priversti pirkti metus galiojančius civilinės atsakomybės privalomojo draudimo polisus ir nebegalės pasirinkti norimos trukmės draudimo poliso, pavyzdžiui, apdrausti savo civilinę atsakomybę tik vienam mėnesiui ar vasaros sezonui.

"Naujasis įstatymas numato, kad vairuotojas sudaro metų trukmės draudimo sutartį. Tačiau ši sutartis nėra draudimo polisas. Sutartis - tai nemokamas dokumentas, tiksliau, dviejų šalių susitarimas. O jau pagal šią sudarytą sutartį vairuotojas draudimo polisą galės pirkti bet kokiam (tik ne trumpesniam nei 1 mėnuo) terminui", - sakė biuro vadovas.

Anot jo, draudimo įmoka bus mokama ne už metinę sutartį, o už tam tikrą laiką galiojantį draudimo liudijimą.

Tomas GUKAUSKAS

Griežtai draudžiama "Vakarų eksprese" paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo. Turinio naudojimo taisyklės.

Tavo komentaras

Vardas*

El. paštas

Komentaras*

Siunčiama. Prašome palaukti...

Šiandien VE.lt skaitykite

Automobiliai

Startavo 6-asis „Švyturių ralis“, kuriame dalyvaus 80-imt iš anksto užsiregistravusių automobilių ekipažų...

100–mečio „Švyturių ralio“ dalyviai tyrinėja Neringą nuotrauka, foto

Auganti Lietuvos automobilių rinka susiduria su rutina: į mūsų šalį toliau masiškai...

Naudotų automobilių vis daugėja nuotrauka, foto

Pirmadienio rytą ant uostamiesčio Mokyklos g. viaduko jau pradėtas montuoti naujas išmanusis...

Ant Mokyklos g. viaduko jau dygsta išmanusis matuoklis nuotrauka, foto

Mokslo metų pradžioje į didžiuosius miestus suvažiuoja gausybė studentų. Vairuojantiems nepažįstami miestai...

Klaipėdoje per žioplumą ne vienas važiuos prieš eismą nuotrauka, foto

Klaipėdoje ties molu apsivertė jachta, du žmonės dingę nuotrauka, foto

Klaipėda, Šeštadienio popietę Klaipėdoje, Melnragės paplūdimyje, jūra į krantą išmetė sudužusią jachtą....

Skautų šimtmečio vasara - nuo Melburno iki Rumšiškių nuotrauka, foto

Švietimas, Šiemet šimtmetį švenčiančius Lietuvos skautus subūrė trys Tautinės stovyklos: Melburne (Australija), Lietuvoje,...

Popiežius ragina Lietuvą tapti „tiltu tarp Rytų ir Vakarų Europos“ nuotrauka, foto

Lietuva, Į Vilnių atvykęs popiežius Pranciškus šeštadienį paragino lietuvius būti atvirais bei supratingais...

100–mečio „Švyturių ralio“ dalyviai tyrinėja Neringą nuotrauka, foto

Automobiliai, Startavo 6-asis „Švyturių ralis“, kuriame dalyvaus 80-imt iš anksto užsiregistravusių automobilių ekipažų...

Pasidalink

Jūsų vardas*

Draugo el. paštas*

Komentaras

Siunčiama. Prašome palaukti...