Europa tobulina kovą su automobilių vagystėmis

Europa tobulina kovą su automobilių vagystėmis

Problema

Europolo teigimu, automobilių vagystės yra
viena pelningiausių kriminalinių veiklų

Susivienijusi Europa iš naujo kyla į kovą su automobilių vagimis. Prieš metus savo glėbyje išvydęs 10 naujų veidų, Senojo žemyno elitas sulaukė ne tik pigios darbo jėgos - Rytų Europa vakariečiams apie save priminė ir automobilių vagių gaujomis. Atkreipti dėmesį į tai teko ir Europos Parlamentui (EP).

EP pritarė siūlymui automobilius registruojančioms tarnyboms suteikti teisę naudotis Šengeno informacijos sistema (SIS). Taip būtų galima patikrinti, ar automobilis nebuvo pavogtas kitoje Europos Sąjungos (ES) šalyje.

Privačios automobilių registravimo įstaigos prieitų prie šios duomenų bazės netiesiogiai - per atitinkamą valstybės instituciją.

Tokiai direktyvai pritarė ir Europos Taryba. Jos sprendimas lėmė, kad 10 naujų ES narių, tarp jų - ir Lietuvos, tarnybos, registruojančios transporto priemones, galės prisijungti prie SIS.

Toks poreikis iškilo, nes panaikinus vidinių ES sienų kontrolę išaugo automobilių vagysčių skaičius ir neteisėtos prekybos jais apimtys.

Be to, Europai nerimą kelia ne tik šios problemos mastas, bet ir nusikaltimų pobūdis: kadangi automobilių vagystės yra labai pelningos ir dažnai nerizikingos, jos dažnai būna organizuotos ir neretai susijusios su kitokio pobūdžio nusikaltimais.

Pastaraisiais metais dėl patobulėjusių techninių apsaugos nuo vagysčių priemonių tokie nusikaltimai tampa vis žiauresni (mašinos grobiamos, jų raktai vagiami įsilaužus į namus, automobiliai grobiami iš salonų).

Tiesa, prieš pritardami minėtam siūlymui, EP deputatai pateikė keletą pakeitimų. Vardan duomenų apsaugos pasiūlyta kitai ES šaliai neteikti duomenų apie vairuotojui išduotus dokumentus.

Be to, pasiūlyta įtraukti į duomenų bazę duomenis apie pavogtus, neteisėtai įsigytus ar pamestus automobilių numerius bei registravimo pažymėjimus. Taryba pritarė šiems pakeitimams.

Tarp vagių - ir lietuviai

Automobilių vagysčių skaičius nuo 1993-iųjų yra maždaug stabilus. Remiantis Europolo statistika, 2002 m. pavogta 1 149 114 transporto priemonių, iš jų rasta tik 388 779. Daugiausiai automobilių pavogta Didžiojoje Britanijoje (328 196), Prancūzijoje (252 084), Italijoje (203 694) ir Ispanijoje (106 524).

Paskutiniaisiais metais ES buvo pavagiama apie 1,2 mln. automobilių (žala ekonomikai - apie 15 milijardų eurų), arba po vieną automobilį kas 26 sekundes.

Teigiama, jog 30-40 procentų šių transportų priemonių tampa organizuotų gaujų grobiu. Daugiausiai tai - prabangūs automobiliai, nemaža dalis jų vėliau išgabenama į kitas ES valstybes arba trečiąsias šalis, dažniausiai - Rytų Europos.

Dažniausiai gaujos suburtos tautiniu pagrindu (albanai, bulgarai, slovėnai, lenkai, lietuviai, ukrainiečiai), tačiau neabejojama, jog jų veikla - tarptautinė.

Svarbu - duomenų saugumas

EP tikisi, kad vogtus automobilius, registruojamus kitose ES valstybėse, pavyks surasti SIS pagalba - būtent prie šios sistemos netrukus prisijungs ir naujosios ES narės, kuriose mašinas vagiančių grupuočių veikla yra itin pastebima.

Šiuo metu anoniminiai (t. y., be informacijos apie asmenį) duomenys apie Lietuvoje ir kitose ES šalyse registruotas transporto priemones patenka į Europos transporto priemonių ir vairuotojų pažymėjimų informacinę sistemą EUCARIS ir prireikus matomi daugelyje Europos valstybių.

Tačiau dar 2003-iaisiais priėmus Europos Komisijos pasiūlymą suteikti transporto priemonių registravimo institucijoms teisę prieiti prie Šengeno informacines sistemos, sumažėjo poreikis naudotis EUCARIS sistema.

Be to, EP rekomenduoja vėliau visai nebesinaudoti EUCARIS sistema - taip būtų išvengta painiavos, be to, duomenų apsauga būtų patikimesnė.

EUCARIS prieš SIS

EUCARIS kelių Senojo žemyno šalių iniciatyva buvo sukurta ir pradėjo veikti prieš keletą metų. Sistemos tikslas - padėti efektyviau kovoti su automobilių vagystėmis ir jų nelegaliu gabenimu į kitas valstybes, sukčiavimu transporto priemonių draudimo srityje, vairuotojų pažymėjimų padirbinėjimu ir panašiai.

Lietuvoje kelių transporto priemones registruojanti valstybės įmonė "Regitra" taip pat naudojasi EUCARIS sistema. Prieš įregistruojant kelių transporto priemonę, įvežtą iš kitos šalies EUCARIS narės, pateikti dokumentai patikrinami su deklaruotos jos kilmės šalies transporto priemonių registru tiesioginio ryšio (on-line) režimu.

"Kol neprisijungėme prie SIS, sunku pasakyti, ar ši sistema geresnė už EUCARIS. Pastaroji mums yra labai naudinga", - "Vakaru ekspresui" sakė "Regitros" generalinis direktorius Ramutis Oleka, tiesa, pripažindamas, jog EUCARIS padeda gauti duomenis tik iš tų šalių, kurios prisijungusios prie šios sistemos - jų tėra 15.

Beje, "Regitra", pasinaudojusi EUCARIS kanalais gauta informacija, jau atskleidė apie 100 atvejų, kai suklastojus dokumentus buvo bandoma įregistruoti kitose valstybėse pavogtus automobilius. Be to, nustatyta apie 100 automobilių duomenų klastojimo atvejų.

Sistema tobulės

Šiuo metu SIS yra viena didžiausių pasaulyje pasienio kontrolės ir policijos kompiuterinių duomenų sistemų. Dabar kuriama antra SIS karta leis panaikinti pasienio kontrolę tarp senųjų Šengeno sutarties šalių ir naujųjų Europos Sąjungos narių bei užtikrins asmenų judėjimo laisvę.

Lietuva prie Šengeno sutarties žada prisijungti 2007 metais. Jai tapus Šengeno sutarties erdvės nare, teks sukurti nacionalinę SIS versiją, kuri bus integruota į centrinę SIS II sistemą, pradėsiančią veikti tais pačiais metais. Ši informacija bus prieinama visų sutartyje dalyvaujančių šalių narių policijai.

Dabar bene pagrindinis kompiuterinis registras, į kurį patenka Lietuvoje pavogtų transporto priemonių duomenys, yra Interpolo ASF-SMV bazė. Joje duomenys atnaujinami kas 24 valandas, o SIS II sistema apie pavogtą automobilį sužinos iškart po to, kai apie vagystę bus pranešta policijai.

Tomas GUKAUSKAS

Skaitomiausi portalai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder