2017 m. spalio 23 d. 14:57 val., pirmadienis

ve  >  Žinios  >  Ekonomika  >  Automobiliai

Automobiliai

Dviratininkai nenori būti Kalėdų eglutėmis

(50)

Dviratininkai nenori būti Kalėdų eglutėmis nuotrauka, foto

Eismas ir įstatymai

Kova su karu keliuose Seimui tapo patogia priedanga prastumti vieno ar kito įstatymo pakeitimus, nors dažnai neįsiklausoma į nuomonę tų žmonių, kuriems šie teisės aktai yra skiriami.

Praėjusių metų pabaigoje parlamentarų nuosprendžio auka tapo dviratininkai. Nuo liepos 1-osios įsigaliosiančios Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisos jiems privaloma tvarka liepia važinėjant keliais užsidėti šalmą.

Įstatyme yra ir kitų pakeitimų - nuo liepos dviratininkai važiuodami keliu tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui privalės dėvėti šviesą atspindinčią liemenę bei naudoti priekinį šviečiantį dviračio žibintą.

Šalmai nepakenks

"Ar nepersistengta su šalmais? Teko vartyti porą studijų, ir turiu pripažinti, kad šalmai dviratininkus gelbsti tik tuo atveju, jei jie parkrenta patys. Eismo įvykio metu, kai dviratininkas partrenkiamas automobilio, dažniausiai sužalojamas žmogaus stuburas", - "Autosalonui" sakė Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo departamento direktoriaus pavaduotojas Vidmantas Pumputis.

Jis sakė iš dalies pritariantis dviratininkų teiginiams, kad šalmų naudojimas galėtų būti ne privalomo, o rekomendacinio pobūdžio: "Jau dabar Vilniuje daug dviračiais važiuojančių žmonių naudoja šalmus. Tas pats yra ir Vakarų Europos šalyse, kur šalmų naudojimas taip pat nėra privalomas - ten žmonės ir taip sąmoningi, supranta, kas saugu, o kas - ne. O svarbiausia, ko reikia mūsų dviratininkams - būtent jiems skirtos infrastruktūros."

Vis dėlto V. Pumputis įsitikinęs, kad privalomas šalmų naudojimas duos naudos.

"Tie šalmai juk lengvi, diskomforto nebus. Aišku, vyresnio amžiaus žmonėms, o ypač kaimo vietovėse, jie atrodys visiškai neįprasti ir nesuprantami. Tačiau abejoju, ar policininkai stovės dviračių takuose ir gaudys tuos, kurie važinėja be šalmų", - vienintelę viltį paliko valdininkas.

Tiek šalmų, tiek šviesą atspindinčių liemenių dėvėjimas turi būti ne privalomas - naudoti šias saugumo priemones įstatymai turėtų tik rekomenduoti, įsitikinęs R. Liutika
Melžti karvių - su šalmu

Nors įstatymai dviračiais važiuoti keliais leidžia tik eismo kryptimi, ir automobilių vairuotojai tamsiu paros metu geriau pastebėti dviratį galėtų šviečiant šio galiniam žibintui, naujosios įstatymo pataisos liepia naudoti priekinį šviečiantį žibintą.

V. Pumputis dėl to prieštaravimų nemato.

"Galinį žibintą atstos privaloma šviesą atspindinti liemenė. Jei šviestų ir galinis, ir priekinis žibintai, reikėtų daugiau galios, o tai jau taptų rūpesčiu patiems dviratininkams", - įsitikinęs departamento atstovas.

"Dviratininkų saugumui svarbesnis yra galinis žibintas, ir jis turėtų ne šviesti, o mirksėti - taip dviratis tamsoje pastebimas geriau. Aišku, gerai ir mirksintis priekinis žibintas, tačiau Seimas, visiškai neatsižvelgęs į mūsų prašymus ir rekomendacijas, privalomu padarė tik priekinio šviečiančio žibinto naudojimą", - nusivylimo neslepia klaipėdietis Rolandas Liutika, Lietuvos dviratininkų bendrijos (LDB) narys bei revizorius.

Įstatymo pataisas jis vadina didžiausia kvailyste.

"Ar jūs įsivaizduojate bobutę, kuri kas rytą važiuoja melžti karvių su šalmu ant galvos? Šis reikalavimas turėjo būti tik rekomendacinio pobūdžio", - sako dviratininkas.

Žingsnis atgal

Pasak R. Liutikos, keista, kad šiais laikais, kai kovojama už oro taršos bei transporto kamščių gatvėse mažinimą, už sveiką gyvenseną, Lietuvos politikai žengė žingsnį priešinga kryptimi - priėmė įstatymą, paskatinsiantį, jo nuomone, žmones nusigręžti nuo dviračių.

"Užsienio praktikoje pavyzdžių jau yra. Pasaulyje yra tik dvi šalys, kurios šalmų naudojimą padarė privalomą - Australija ir Ispanija. Abiem atvejais tai davė tik vieną efektą - dviratininkų skaičiaus sumažėjimą, ir poveikio avaringumui ar kaukolės sužalojimams neturėjo", - tikina dviračių entuziastas.

Anot jo, būsimieji pakeitimai atbaidys nemažai tų, kurie dviračio dar neturėjo ir ruošėsi jį įsigyti, taip pat sumažės ir žmonių, jau važinėjančių dviračiais: "Stovi dviratis balkone, o žmogus mąsto: "Gal pasivažinėti šiandien? Bet juk reikia šalmo..." Ir niekur juo nebeišvažiuoja", - sako R. Liutika.

Saugomi vilkai nuo avių

Frank "Frankas" WURFT, Lietuvos dviratininkų bendrijos tarybos narys, buvęs Klaipėdos universiteto dėstytojas

Privalomi šalmai ir liemenės dviratininkams - smūgis dviračių kultūrai Lietuvoje. Išeina taip, kad mes saugome vilkus nuo avių, o ne atvirkščiai. Ir dar turėsime važinėti pasipuošę kaip kalėdinės eglutės.

Pavyzdžiui, liemenės. Kažkodėl tuo pačiu įstatymu pėstiesiems, kelio darbininkams ir dviratininkams taikomos skirtingos nuostatos - pėstieji tamsiu paros metu privalo dėvėti šviesius drabužius, atšvaitus arba liemenę, kelio darbininkai - specialius drabužius, o dviratininkai - tik atšvaitinę liemenę. Kodėl jie negali važiuoti apsirengę specialia arba šviesia apranga? Net Rumunijoje, kur daug kaimiečių, nedrįsta įstatymais įteisinti privalomo liemenės naudojimo - ten tamsos paros metu galima važiuoti ir drabužiais su atšvaitiniu paviršiumi.

Vieną dalyką reikia pabrėžti. Mes už tai, kad dviratininkai važiuotų saugiai, kad jie būtų gerai matomi. Tam LDB siūlė įteisinti privalomą galinį žibintą, kaip yra daugumoje Europos šalių. Bet visų pirma reikia švietimo - pavyzdžiui, aiškinti, kad neteisingai naudojamas šalmas gali žmogui nukirsti galvą. Tačiau švietimui reikia lėšų, o jų nėra. Pakeisti įstatymą lengviau...

Tarp kitko

Transporto srityje besispecializuojantis britų psichologas Ianas Walkeris iš Bath universiteto atliktu eksperimentu įrodė, kad tie dviratininkai, kurie dėvi šalmus, rizikuoja į avariją pakliūti dažniau nei tie, kurie važiuoja be šalmo.

Pats būdamas užkietėjusiu dviračių entuziastu, 2006-ųjų vasarą I. Walkeris savo dviratę transporto priemonę apkarstė ultragarso davikliais ir ja išvažiuodavo į Selisberio ir Bristolio gatves tiek su šalmu, tiek be šalmo. Du kartus užkabintas autobuso bei sunkvežimio, tačiau likęs sveikas, mokslininkas ištyrė savo "santykius" su daugiau nei 2 500 transporto priemonių.

Paaiškėjo, jog tuomet, kai jis važiuodavo su šalmu, automobilių vairuotojai laikydavosi nuo lenkiamo I. Walkerio dviračio 8,5 cm arčiau negu tuo metu, kai jis važiuodavo be šalmo.

Psichologo išvada, dviratininką su šalmu pamatę vairuotojai mano, jog jis yra patyręs, ir esą iš jo negalima sulaukti jokių netikėtų veiksmų. "Tačiau iš tiesų nėra jokio pagrindo manyti, kad tas, kuris dėvi šalmą, turi didesnę patirtį", - teigia I. Walkeris.

Vidutiniškai lengvieji automobiliai aplenkdavo dviratį 1,33 m atstumu, sunkvežimiai - 1,14 m, o autobusai - 1,10 m atstumu.

Beje, psichologas atliko dar vieną bandymą - važinėjo su moterišku ilgų plaukų peruku. Tada automobilininkai nuo jo atsitraukdavo vidutiniškai 14 cm toliau. Pats I. Walkeris tai aiškina paprastai - esą vairuotojai mano, kad moterų vairavimo gabumai yra mažesni, tad ir laikosi nuo nuodėmės toliau.

Tomas GUKAUSKAS

Griežtai draudžiama "Vakarų eksprese" paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo. Turinio naudojimo taisyklės.

Komentarai

Kotryna

2010-05-02   07:35

kviečia užpildyti anketą:
esurveyspro.com/Survey.aspx?id=26...

Margarita

2010-05-02   07:34

Manau, šalmai dviratininkams tikrai nereikalingi (nebent tik, kad vėjas plaukų netaršytų). Pati mėgstu važinėti dviračiu, bet šalmo nesidėsiu...

Vitalijus

2010-05-02   07:34

Tiems kas lygina dviracius ir motociklus. Gal palyginkim mase, vaziavimo greiti?

Tavo komentaras

Vardas*

El. paštas

Komentaras*

Siunčiama. Prašome palaukti...

Šiandien VE.lt skaitykite

Automobiliai

Kasmet tūkstančiai lengvųjų automobilių Lietuvoje po eismo įvykio netenka teisės dalyvauti eisme,...

Ar autonumirėliai patenka į atliekas? nuotrauka, foto

Dar prieš kelis dešimtmečius, skaitydami apie spūstis, galėjome tik užjausti britus, japonus...

Spūstys atėjo ir į Lietuvą nuotrauka, foto

„Nesinori keiktis, bet kam šovė į galvą tokia mintis, kad reikia pastatyti...

Nepamačiusius ženklų „pažadins“ kalneliai nuotrauka, foto

Šeštadienį nuo pat ryto klaipėdiečiai galėjo pamatyti ir nusifotografuoti prie senovinių automobilių,...

Nepabūgusiems lietaus - senovinių automobilių paroda nuotrauka, foto

Nuteistas girtas žmoną mušęs Kretingos teisėjas nuotrauka, foto

Kriminalai, Panevėžio apygardos teismas pirmadienį buvusį Kretingos rajono apylinkės teismo teisėją Petrą...

Lietuva ribos transriebalus nuotrauka, foto

Sveikata, Sveikatos apsaugos ministras Aurelijus Veryga pasirašė įsakymą, kuriuo bus ribojamas transriebalų...

Lietuvių palaikai šaukiasi žemės nuotrauka, foto

Vakarų Lietuva, Naujose 1,5 ha ploto Petrikaičių kapinėse, veikiančiose nuo 2013-jų metų, įrengtas...

Seimūnė pakeitė dar vieną partiją nuotrauka, foto

Lietuvos naujienos, Prie Lietuvos socialdemokratų partijos (LSDP) atstovų Seime prisijungusi Dovilė Šakalienė teigia...

Kriminalai, Paskelbta prieš 13 min.

Sveikata, Paskelbta prieš 58 min.

Vakarų Lietuva, Paskelbta prieš 58 min.

Lietuvos naujienos, Paskelbta prieš 2 val.

Pasidalink

Jūsų vardas*

Draugo el. paštas*

Komentaras

Siunčiama. Prašome palaukti...