Dešiniavairiai automobiliai lauks Seimo verdikto

Dešiniavairiai automobiliai lauks Seimo verdikto

Susisiekimo ministerija, atsižvelgdama į Europos Sąjungos Teisingumo Teismo paskelbtas išvadas, Seimui pateikė siūlymus dėl Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimo, numatančio galimybę Lietuvoje registruoti dešiniavairius automobilius.

Ginčai dėl dešiniavairių automobilių registravimo vyko jau seniai. Dar 2006-aisiais kai kurie verslininkai mūsų šalies teismams buvo apskundę draudimą registruoti tokias transporto priemones - tiek naujas, tiek ir perregistruoti kitose Europos Sąjungos (ES) valstybėse jau registruotus automobilius, kurių vairas yra dešinėje pusėje.

Vidaus reikalų bei Susisiekimo ministerijų specialistams tiek Vilniaus apygardos administraciniame teisme, tiek Vyriausiajame administraciniame teisme pavyko įrodyti, kad leidimas registruoti mašinas su vairu dešinėje pusėje smarkiai pablogintų eismo saugumą.

2011 metais Lietuvą jau ES Teisingumo Teismui (ESTT) apskundė pati Europos Komisija (EK), iki tol savo reikalavimais taip ir neprivertusi Lietuvos institucijų pakeisti minėtą draudimą.

Galų gale šiemet kovą ESTT priėmė sprendimą, kuriuo Lietuvos nacionalinis reguliavimas dėl dešiniavairių transporto priemonių pripažintas prieštaraujančiu ES teisei, užtikrinančiai laisvą prekių judėjimą.

Tokį pat sprendimą dėl ES teisės pažeidimo ESTT priėmė ir analogiškoje EK iškeltoje byloje prieš Lenkiją.

Tiesa, konkrečios datos, iki kada Lietuva privalo pakeisti teisės aktus, ESTT nenurodė, ir tik dabar Susisiekimo ministerija pranešė Seimui pateikusi siūlymus dėl atitinkamų įstatymų pakeitimo, numatančio galimybę registruoti dešiniavairius automobilius.

Ministerijos parengtame projekte nurodytos sąlygos, kurios leistų kiek įmanoma labiau užtikrinti saugų eismą. Dešiniavairėse transporto priemonėse siūloma naudoti papildomą matymo įrangą - vaizdo kameras bei monitorių, kuriame ir dieną, ir naktį būtų matomas vaizdas iš kairiojo automobilio šono.

Be to, tokiuose automobiliuose turės būti kairės pusės eismui pritaikyti žibintai.

Šie reikalavimai būtų taikomi tiek lengviesiems automobiliams, tiek ir krovininiam bei keleiviniam transportui, t. y. ir vilkikams, ir autobusams. Pastariesiems numatytas papildomas reikalavimas ir dėl durų - keleiviai galės būti išleidžiami tik pro dešinėje pusėje sumontuotas duris.

Kol kas nėra smulkiai išnagrinėtas minėtos vaizdo įrangos klausimas - ar ji, pavyzdžiui, turės būti sertifikuota, originali, ar savadarbė.

"Mes tik siūlome Seimui įstatymo pakeitimus, o kai politikai svarstys tą klausimą, matyt, vyks diskusijos. Daug kas dar gali keistis, ta papildoma įranga dar nepatvirtinta Seimo, todėl ir apie jos pobūdį kalbėti ankstoka. Aišku viena - ji turėtų būti stacionari, o ne lengvai išimama", - "Autosalonui" sakė Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis.

Jo žiniomis, panašus reikalavimas dešiniavairiams automobiliams kitose ES šalyse nėra taikomas.

"Tokį modelį-papildomos įrangos, kuri vairuotojui padėtų matyti tai, kas dedasi kitoje eismo juostoje - mums pasiūlė pati EK. Jį, matyt, rinksis ir Lenkija.

O kitos šalys šį klausimą išsprendė per privalomojo civilinės atsakomybės draudimo mokestį. Jei, sakykime, paprastas draudimas daugumoje Vakarų Europos šalių prasideda nuo 500 eurų, dešiniavairiams automobiliams jis yra dvigubai didesnis. Todėl tokios mašinos ten nepopuliarios.

Ir yra dar vienas svarbus dalykas - žmonių sąmoningumas eismo saugumo požiūriu. Vairuotojai ten renkasi tokius automobilius, kurie yra tiesiog saugesni, ir mažai kam ateina į galvą šalyje, kur eismas vyksta dešine kelio puse, važinėti kairei pusei pritaikyta transporto priemone", - teigė V. Pumputis.

Pasak jo, Lietuvoje didesnio draudimo mokesčio modelis nebūtų efektyvus, nes esą jo dydis vis vien nebūtų toks, kad atbaidytų nuo sėdimosi prie dešinėje pusėje įrengto vairo.

Ministerijos tarnautojas tikisi, kad Seimas įstatymo pakeitimo pasiūlymus, kurie, tiesa, kol kas tebederinami su EK specialistais, apsvarstys ir patvirtins dar iki Naujųjų metų, t. y., rudens sesijos metu.

Teigiama, kad dešiniavairių automobilių techninė apžiūra taip pat galės būti atliekama tik pakeitus Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą ir kitus teisės aktus.

Beje, šiemet balandį transporto skelbimų portalo Autoplius.lt atlikta vairuotojų apklausa parodė, daugiau nei pusė lietuvių - 62 proc. - nepritaria ESTT priimtam sprendimui, jog Lietuva turės leisti registruoti dešiniavairius automobilius, o net 70 proc. respondentų pripažino, kad mieliau rinktųsi įprastą transporto priemonę, o ne pigesnę ir su vairu dešinėje pusėje.

Šiuo metu naudotos transporto priemonės, kurių vairas yra dešinėje pusėje, kainuoja nuo 30 proc., o neretai ir iki 50 proc. pigiau už įprastus automobilius.

BEJE

Teisininkų teigimu, tam tikrais atvejais ribojimai ES teisėje gali būti pateisinami, tačiau jie turi būti "proporcingi, būtini ir siekiantys apsaugoti viešąjį interesą". Europos Sąjungos Teisingumo Teismo manymu, šiuo atveju Lietuvoje taikytas draudimas registruoti naujus ir perregistruoti senus automobilius su vairu dešinėje pusėje negali būti pateisinamas viešosios tvarkos ir saugumo keliuose siekiu. Be to, Lietuvos Vyriausybės pateiktuose duomenyse ESTT neįžvelgė ryšio tarp eismo įvykių bendro skaičiaus ir eismo įvykių, sukeltų dešiniavairių transporto priemonių.

INFORMACIJA

Vairuoti dešiniavairę transporto priemonę esant dešinės kelio pusės eismui yra rizikinga ir nesaugu. Dėl mažesnio matomumo lauko vairuotojui tampa žymiai sudėtingiau lenkti, daryti kairįjį posūkį, atlikti kitus manevrus.
Kanados draudimo kompanijos ICBC (Insurance Corporation of British Columbia) tyrimo duomenimis, rizika pakliūti į eismo įvykį dešinės pusės eisme su automobiliu, pritaikytu eismui kairiąja kelio puse ir turinčiu vairą dešinėje pusėje, yra 30-40 proc. didesnė palyginti su automobiliu, pritaikytu eismui dešiniąja kelio puse.

Skaitomiausi portalai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder