Benediktas XVI - Vatikano garažo šeimininkas

Popiežiai ir automobiliai

Nepaisant pasikėsinimo grėsmės, kartais Jonas Paulius II buvo vežiojamas ir atvirais automobiliais, pavyzdžiui, šiuo specialiu "Fiat" modeliu

Kas sieja meilę automobiliams ir Vatikaną? Naujasis popiežius. Vokietis - bene labiausiai automobilizuotos tautos pasaulyje atstovas - Jozefas Racingeris, nuo užpraėjusio sekmadienio žinomas kaip Benediktas XVI, ėmęsis vadovauti Katalikų bažnyčiai, tapo ir naujuoju turtingo Vatikano garažo šeimininku.

Tiesa, vargu ar šviežiai iškeptas pontifikas serga prabangių ir retų automobilių kolekcionavimu - panašu, J. Racingeriui visada svarbiau buvo apsaugoti pasaulį nuo gėjų santuokų negu pasivažinėti naujausio modelio "Bentley".

Tačiau viena paneigti sunku - be milijono tikinčiųjų, jis iš Jono Pauliaus II paveldėjo visą Vatikano, užimančio 0,44 kv. km plotą ir neturinčio nė vieno greitkelio, transporto parką.

Maža to - naujojo popiežiaus išrinkimas į starto liniją sustatė kelis automobilių pramonės milžinus. Matyt, apeliuodami į tautiečio Benedikto XVI patriotiškumą, net trys Vokietijos gamintojai - BMW, "Audi" ir "Volkswagen" prabilo apie planus Šventajam Tėvui pagaminti naują papamobilį.

Įspūdinga kolekcija

Jų Šventenybių garažas "atidarytas" 1909 m. - būtent tais metais Niujorko vyskupas Farlenas tuometiniam popiežiui paaukojo pirmąjį automobilį - "Itala 20/30". Tiesa, tuo metu sostui vadovavęs Pijus X juo nepasinaudojo.

Tai padarė Pijus XI - būtent jo valdymo laikais (1922-1939 m.) Vatikanas ėmė persėsti nuo arklių į motorines transporto priemones. Automobilių gamintojai greitai suprato, kokią reklamą jiems gali padaryti vieno ar kito modelio šmėkstelėjimas Vatikano kino kronikose, todėl aukščiausiajai Bažnyčios valdžiai ėmė dovanoti mašinas.

Pirmieji suspėjo, žinoma, Vatikaną "apsupę" italai - taip pontifikų garaže atsirado "Bianchi 15", "Bianchi 20", "Fiat 525i", "Isotta Fraschini 8A" ir kiti modeliai, tarp jų - 1930 metų gamybos "Citroen Lictoria", 1929 m. laidos amerikietiškas "Graham-Paige". 1930 m. Vatikane pasirodė pirmasis mersedesas (jis, beje, tapo viena mėgstamiausių Bažnyčios galvų markių).

Vienas įdomiausių automobilių, kurie popiežiams padovanoti tarp abiejų pasaulinių karų, buvo "Citroen C6E Lictoria V6". Į jį Pijus XII (1939-1958 m.) galėdavo patekti su visu sostu. Salono apdailoje - Šv. Kristoforo, keliautojų globėjo, simboliai.

Komandos vairuotojui buvo perduodamos specialiu pultu. Sako, kad mėgstamiausia Pijaus XII frazė buvo "Velocita! Velocita!" ("Greičiau! Greičiau!")

Papamobilius pakeitė šūviai

1975 m. į Bažnyčios garažą įvažiavo pirmasis visureigis - "Toyota Land Cruiser". Tai gerokai pradžiugino popiežiaus apsaugą - Paulius VI galėjo su fanatiškais tikinčiaisiais bendrauti pro didelės mašinos langą apsaugininkams nebekeldamas galvos skausmo.

Specialūs automobiliai buvo gaminami į sostą atsisėdus ir Karoliui Vojtylai, geriau žinomam Jono Pauliaus II (1978-2005 m.) vardu. Matyt, ne be reikalo kalbama apie tuo metu padidėjusią lenkų įtaką Bažnyčiai - per pirmąjį vizitą gimtojoje Lenkijoje popiežius naudojosi Starachovicės gamykloje pagamintu baltu "Star" (greitis - 6 km/h).

Vėliau popiežius vežiotas specialiai jam sukurtu mersedesu, tačiau papamobilių paskirtį "patobulino" turkas Ali Agdža, 1981-ųjų gegužę įvykdęs pasikėsinimą į atviru "Fiat Campagnola" modeliu Romoje aikšte važiavusį Joną Paulių II.

Nuo tada papamobilio terminas imtas naudoti kalbant apie šarvuotą pikapo tipo automobilį neperšaunamais stiklais, specialiu aukštu kėbulu ir itin minkšta važiuokle.

Vienadieniai modeliai

Tokių mašinų Jonas Paulius II, pagarsėjęs nesuskaičiuojamomis kelionėmis beganant aveles visame pasaulyje, turėjo ne vieną. Kelios jų pagamintos tik vieninteliam popiežiaus vizitui. Pavyzdžiui, Filipinų kompanija "Francisco Motor Corp." sukūrė savą papamobilį pontifiko vizitui šioje šalyje per Pasaulines jaunimo dienas 1995 metais.

Beje, ši neperšaunamas padangas turinti mašina, kurios atsparumą tikrino Šveicarijos specialistai, pasitarnavo dar kartą - po Jono Pauliaus II mirties papamobilis buvo pastatytas prie Minoro bazilikos Filipinų sostinėje Maniloje ir tapo tikinčiųjų, negalėjusių nuvykti į popiežiaus laidotuves Romoje, piligrimystės objektu.

Specialiai pagamintais automobiliais popiežius buvo vežiojamas ir Meksikoje, Airijoje, Anglijoje (čia, žinoma, jam sukurtas "Land Rover").

Paskutiniuoju metu jis naudojosi "Mercedes-Benz" markės papamobiliais, tiksliau, į pikapus perdarytais visureigiais. Anksčiau tai buvo G klasė, pastaraisiais metais - Vatikano valstybiniais numeriais SCV ("Saint City of Vatican") paženklintas ML 430 modelio visureigis. Visi jie - su oro kondicionieriais.

Tiesa, paprastesnėms kelionėms, pavyzdžiui, po Romą, Jonas Paulius II rinkosi mėgstamą 1960-ųjų laidos "Mercedes-Benz", paveldėtą iš pirmtakų, nors turėjo ir šarvuotą 1,5 mln. dolerių vertės 5 metrų ilgio limuziną "Lancia" su popiežiaus herbais išsiuvinėtomis sėdynėmis, staliuku ir mikrofonu.

Kaip vokiečiai - vokiečiui

Naujuoju popiežiumi išrinkus buvusį Miuncheno (Bavarijos žemė) kardinolą J. Racingerį, jo ryšius su šia Vokietijos žeme prisiminė garsiausi bavarai automobilių pasaulyje - kompanija BMW.

Koncerno atstovai pareiškė būsią pamaloninti, jei popiežius pasirinks "vieną iš mūsų šarvuotų limuzinų". "Audi" irgi buvo mandagūs: "Kiekvienam automobilių gamintojui būtų garbė vežioti Šventąjį Tėvą". O "Volkswagen" tiesiog paskelbė pradėję derybas su Vatikanu dėl naujojo papamobilio.

BMW ketina pasiūlyti "parketinio" visureigio X5 variantą - galingą ir sportišką automobilį, kuris būtų visiška priešingybė sraigės greičiu per žmonių pilnas miestų gatves slenkančiam pontifiko kortežui.

"Volkswagen" taip pat greičiausiai siūlys visureigį - "Touareg". Tokio 85 000 eurų vertės papamobilio, taip ir nespėto pasiūlyti Benedikto XVI pirmtakui, brėžiniai jau padaryti anksčiau. Tiesa, neatmetama ir šarvuoto "Phaeton" modelio versija.

"Liaudies vežimų" (vok. "Volkswagen") gamintojai turi nemažai šansų - jie yra oficialūs Tarptautinių jaunimo dienų, rugpjūtį vyksiančių Vokietijoje, Kelne, rėmėjai. Būtent į šį religinį renginį ir numatyta pirmoji naujojo popiežiaus kelionė užsienin.

Dar vieni vokiečiai, "Audi", kol kas nepranešė, kokį modelį pasiryžę pasiūlyti savo tautiečiui Šventajame soste - esą jie nenori apkrauti Benedikto XVI pasiūlymais iškart po išrinkimo pontifiku. "Mes jam duodame laiko pagalvoti", - pareiškė "Audi" atstovas.

Tomas GUKAUSKAS

Gemius

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder