Technofobijos įkaitai arba bevaliai išrinktieji

2010-10-06 – 10:29

Autorius: Edgaras Norkus

 

Žinia, praėjusią savaitę seimas eilinį kartą atmetė pataisą dėl elektroninio balsavimo. Ką gi tai reiškia? Tai reiškia, jog tautos atstovai ir vėl neišgirdo visuomenės balso. Bendravimas tarp seimo narių ir visuomenės vyksta monologo pagrindu. Daugiau nei pusė šalies gyventojų pasisako už balsavimą internetu. Tačiau, panašu, kad bevaliai išrinktieji net nenori girdėti apie tokią galimybę ir kratydami galvas (neigdami) arba visai nieko nedarydami, postringauja apie nepasiruošimą ir saugumo problemas.

Lietuva pirmauja pasaulyje pagal internetinio ryšio spartą, o Europoje pagal šviesolaidinio interneto plėtrą. Be kita ko, Lietuva taip pat pirmauja ES pagal viešosios interneto prieigos taškų tankumą. Tai apie kokį, po paraliais, nepasiruošimą mes kalbame? Esti ir tokių parlamentarų, kurie net negali suprasti, koks tikslas balsuoti internetu? Vargšai nesusipratėliai. Tikriausiai reikia jiems padėti susigaudyti, įvardinant elementarias priežastis. Elektroninis balsavimas ne tik palengvintų rinkiminių apylinkių darbą rinkimų metu, bet ir supaprastintų, nuo Lietuvos peripetijų neatitrūkusių išeivių, balsavimo galimybes. Juk viena iš daugelio priežasčių, kodėl mažėja rinkėjų aktyvumas – emigracija. Įteisinant elektroninį balsavimą nebūtų siekiama pakeisti įprastinės balsavimo sistemos. Tai daroma, norint padidinti rinkėjų, ypatingai jaunimo, aktyvumą rinkimuose bei siekiant sutaupyti rinkimams skiriamas lėšas. Juk valdžia vis dar deklaruoja apie valstybės išlaidų karpymą? Vis garsiau kalbame apie pilietinę jaunimo apatiją ir infantilų požiūrį į politiką. Kalbame garsiai – veikiame „atbulomis“ rankomis.

Mūsų kaimynai šiuo klausimu sparčiai žengia į priekį. Nekalbu apie estus, kurie tai jau yra įgyvendinę. Tačiau mes, kažkodėl, trypčiojame vietoje, lyg būtume prisidirbę į kelnes ir ieškotume kur čia nusivalyti neišsitepus. Andrius Kubilius pareiškė, kad Latvijos rinkėjai lietuviams turėtų būti pavyzdys, kaip reikia dalyvauti rinkimuose. Nesvarbu ar tai būtų seimo, Europos parlamento ar savivaldos rinkimai. Ir vėl tuščios kalbos, tačiau jokių akivaizdžių pastangų didinti aktyvumą papildomis priemonėmis. Išrinktiesiems nesusipratėliams trūksta politinės valios mažinti biudžeto deficitą, rinkti merus tiesiogiai bei įteisinti elektroninį balsavimą. Visiški bevaliai, kurie, regis pamiršo tokį reiškinį kaip „dialogas su visuomene“.

Virgilijuus 2010 10 06 – 12:32

Geras straipsnis. Bet tiesa yra tokia: kad įstatymas būtų priimtas, pritrūko šešių liberalų balsų, kurie neprabalsavo. Labai gaila.

Julius 2010 10 06 – 20:56

Paprastas pavyzdys iš mano studijų metų: gyvenau bendrabutyje Kaune, tam, kad per kiekvienus rinkimus prabalsuoti už kandidatą mano Marių rinkiminėje apygardoje, aš turėjau sekmadienį eiti į paštą ir stovėti didžiulėje eilėje. Aš tai padariau, tačiau labai daug studentų sekamdienį pratęsinėjo šeštadienio vakaro linksmybes ir nesivargindavo to padaryti, kiti tiesiog tingėdavo, dar kiti, gyvenantys toliau nuo Kauno ir retai važiuojantys namo, neturėdavo balsavimo biuletenio, nes niekas jo neatsiųsdavo ir t.t. Iš asmeninės patirties galiu pasakyti, kad jie būtų buvusi galimybė balsuoti internetu, tikrai balsavusių studentų būtų kur kas daugiau, o turint galvoje, kiek studentų yra Lietuvoje, tai visada gali pakoreguoti rezultatus kurios nors partijos naudai (tikrai ne konservatorių ar socialdemokratų). Todėl ne visi yra suinteresuoti, kad tai įvyktų.

Emilis Dambauskas 2010 10 07 – 02:57

Ką palengvintų internetinis balsavimas, tai rezultatų klastojimą.

Ar padidintų aktyvumą — labai abejotina. Tokios buvo Lietuvos mokslininkų išvados prieš porą metų.

Julius 2010 10 07 – 06:53

Negana to, kad yra paranojikų bijančių progreso, jie dar bando paskleisti savo ligą kitiems…..

IT 2010 10 07 – 08:27

Na nuo to kad daugiau zmoniu is niekam tikusiu kandidatu rinks valdzia totaliai nieko nepakeis. Kol Lietuvoje klesti korupcija visuose valdzios ir valdisku imoniu vadovu lygiuose, tol nera svarbu ka rinksime i valdzia. Vagia vistiek visi. O kas del el. balsavimo tai cia tikrai yra galimybe labai jau lengvai klastoti balsus. Musu visuomeneje po tokiu elektroininiu rinkimu galetu prasideti ir neramumai, abipusiai kaltinimai balsu klastojimu.

TAIP PAT!!!
Reikia prisiminti kad per kiekvienus rinkimus zmoniu balsai yra tiesiog perkami. Tai yra zmones sodinami i autoubusus jiems duodami pinigai ir sakoma uz ka balsuoti. Jus isivaizduojate kaip bus patogu pirkti zmoniu balsus kai balsavimas vyks namie?

Rinkimu apylinkeje net jei tave papirko tu gali prabalsuoti vistiek kaip tinkamas, o namie kaip bus? Policija netures jokiu galimybiu to issiaiskinti.

Reziume:
Kol esame viena korumpuociausiu valstybiu ES, apie balsavima internetu butu teisinga pamirsti.

cenzuruok 2010 10 07 – 15:02

Pagarsesi kaip ne tik apsimelaves liberalas, bet ir naivus technofilas, cenzuruot megsti.

FatimaMR 2010 10 07 – 22:21

Manau, kad artimiausiu metu nepatvirtins, nes seimo nariai bijosi viešumo bei būti neišrinktiems. Tų, kurie neateina balsuoti balsai atitenka šalininkams (sumažina balsavimų sk). Ateiti balsuoti ir išbraukti visus esančius kandidatus.

Dziugis 2010 10 08 – 11:02

Sutinku su IT. Pirma reikia sumazinti biurokratizmo ir korupcijos lygi. Gal po to turesime internetini balsavima. Dabar gi biurokratai nebalsuoja uz pazanga, nes jiems tai nera naudinga ;-)

rinkimųkonsultantas 2010 10 08 – 22:30

Jei autorius kaltina nepritariančiuosiu technofobais, reikėtų pasirinkti daugiau argumentų.
Pirmiausia elektroninis balsavimas yra taikomas tik Estijoje ir esant visų partijų sutikimui, kad jos nekvestionuos balsavimo rezultatų. Šešių balsų persvara, rodo tokio sutarimo nebuvimą.
Pačios sistemos kūrimas yra pasiutusiai brangus ir kainuos iki 80 mln lt. taigi taupymo efektas labai abejotinas.
Reikia atminti, kad žmonės tikrai Lietuvoje nebalsuoja ne dėl to, kad jiems nepatinka balsavimo būdas, o todėl kad jie netiki, kad jų balsas kažką keistų. rinkimų technologija to dalyko nepakeičia.
D.britanijoje, net “saugiose” rinkiminėse apylinkėse balsuoti atėjo 70% rinkeju. Nesvarbu, kad balsuojama buvo ne darbo diena ir be jokio internetinio balsavimo.
Terminas apie emigrantus irgi nelabai vietoje. Kaip zmogus Londone, gali kvalifikuotai sekti debatus apie duobiu lopymą Klaipėdoje? Savivaldos rinkimai yra apie vietos bendruomenės reikalus. Ką gerbiamas emigrantas pasakys apie arenos kinietiškas kėdes, šiuklių deginimo katilinę ir įlipimą pro priekines duris?

matosi, kad IT neišmanot 2010 10 09 – 17:11

Manau, kad autorius neišmano IT ir Lietuvos viešųjų pirkimų realijos.

1. Betkokią (taip pat ir uždarą!) IT sistemą galima nulaužti - FAKTAS

2. Internetinis balsavimas ir elektroninis balsavimas NĖRA VIENAS IR TAS PATS. Internetinis - kai prabalsuoti galima kad ir neišeinant iš namų. Elektroninis - kai balsuojama elektroninėmis priemonėmis (konsolės ir pan.)

3. Internetinis balsavimas ir elektroninis balsavimas yra panašūs tuo, jog priešingai nei balsavimas biuleteniais yra ne viešas ir praktiškai nesukontroliuojamas.

4. IT viešoji sauga Lietuvoje yra labai žemo lygio - prisiminkime, kaip susimovė “valdžios vartai”. Reaguoti galima tik tokiais žodžiais - PRIE SIENOS TUOS PINOKIUS.

5. Turime agresyvų “kaimyną”, kuris pagarsėjęs IT terorizmu, nebijo juo pasinaudoti, kad kištųsi į kitų suvenerių valstybių reikalus. (Taip, kalbu apie Rusijos Federacijos sukurtus botnetus ir hakerius apskritai)

6. Kas įdiegs šią (neabejotinai) brangią sistemą? Kas užtikrins, kad sistema bus patikima ir joje nebus sąmoningai paliktą “backdoors”? Ar jūs nuoširdžiai nesuvokiate, kaip mūsų Tėvynėje vykdomi viešieji pirkimai???

7. Sąrašą nesunkiai galiu pratęsti, bet ką tik toptelėjo, kad internete beprasmiška ginčytis - bent jau apie tuos 6 argumentus pagalvokite, prašau..

Ramunas 2010 10 10 – 12:42

As sioje vieoje isimciau zodi “balsavimas” ir ideciau “naminukes legalizavimas pardavimui”. Ziurekite, kaip graziai viskas gaunas:

“Žinia, seimas eilinį kartą atmetė pataisą dėl naminukes legalizavimo. Ką gi tai reiškia? Tai reiškia, jog tautos atstovai ir vėl neišgirdo visuomenės balso. Bendravimas tarp seimo narių ir visuomenės vyksta monologo pagrindu. Daugiau nei pusė šalies gyventojų pasisako už naminukes legalizavima. Tačiau, panašu, kad bevaliai išrinktieji net nenori girdėti apie tokią galimybę ir kratydami galvas (neigdami) arba visai nieko nedarydami, postringauja apie nepasiruošimą ir tautos girdymo problemas.” ir t.t. ir panasiai.

Tiesiog norejau pasakyti, kad tai nera rimtai gristas straipsnis/blogas, kodel to reikia. Nes atrodo, kad tik tik iveskime elektronini/internetini balsavima ir visi pasipils balsuoti. Jeigu nera motyvacijos nueiti iki balsadezes. Ar tai sprendimas? Taip, tai gali buti vienas is “patogiau balsuoti” budu, bet panasu, kad brangus.

Petras p. Edgarui 2010 10 11 – 14:01

Ar nemanote kad Jusu rasiniai neretai esti katogeriski ir vienpusiski?

nemo 2010 10 15 – 11:27

labas, atsiprasau kad nenaudoju lietuvisko skripto…
as visada darau savo maza anketa del visu man primestu naujienu.
kas vyksta lietuvoje, tai tik atspindys didelio “samokslo” pries visa zmonija-turiu omeny taip kaip yra valdomos valstybes. Mielieji , Prancuzijoje ir Sveicarijoje vyksta elektroninis balsavimas, bet ar zmoniu balsas yra girdimas (pries keleta savaiciu Sveicarijoje buvo ivestas sveikatos mokesciopakelimas-visi piktinasi, bet galu gale “nupirko” ta neteisybe). Problema yra ta , kad mes galvojame (as buvau tokia naivuole), kad jei valdzioje bus saziningi zmogeliai tai jie tikrai rupinsis mumis. Ar jei kiek daugiau apsisviete, mes tikime, kad va jeigu mes butume teisejai ar baige teise, mes tikrai galetume kiek pakeisti ta valdzia. Teisiniai aktai nuo senu senoves yra produktas korumpuotos valdzios atstovu. Visa valdzia su savo institucijomis ir teisiniais aktais, tai tik akiu dumimas , kad mes gyvename demokratineje visuomeneje. Visos demokratines valstybes, tai tik popieriuje….neberasysiu daugiau , nes man skauda sirdi, kad mes zmones lietuviai ar kitu tautu nematome baisios realybes , kurioje gyvename….

to nemo 2010 10 16 – 12:38

Matom matom nepergyvenk… tik va pakeisti tikrai negalime. Kaip sakoma… Drakonas mire, tegyvuoja drakonas.

artas 2010 10 20 – 07:00

Matosi, kad straipsnio autorius nesuvokia apie kokią problemą rašo. Iš esmės elektroninis balsavimas - tikrų žmonių pašalinimo galimybė iš balsavimo erdvės. Niekas nekontroliuoja kiek žmonių ir už ką balsavo net paprastuoju-popieriniu būdu, kai balsavimo biuleteniai saugomi vos porą mėnesių, o elektroniniu, ar internetiniu būdu balsavusių, net skaičiaus sukontroliuoti nebus įmanoma.
Straipsnio autorius nepasakė nei minusų, nei pliusų, o tik savo gan paviršutinišką, niekuo nepagrįstą nuomonę, palaikančią elektroninį balsavimą.

AK57 2010 10 20 – 18:55

O gal drumstam vandenyje kai kam lengviau plaukiot?

... 2010 10 21 – 19:30

e-balsavimas yra:
1. Taupesnis
- sutaupytumėme popieriui, kurui, patalpoms, nereikalingiems atlyginimams iš to išeina, kad e-balsavimas resursų ir gamtos tausojimo atžvilgiu yra kelis kart pranašesnis.
2. Greitesnis
- Sutaupysime vieni kitiems daug brangaus laiko, nereikės grūstis eilėse.
3. Saugesnis
- Po rinkimų visi balsavimų rezultatai turėtu būti paskelbti viešai:
(Vardas Pavardė - komentaras), kad visi kas tik nori galėtu sutikrinti ar nebuvo padirbti balsai.
- Už įsilaužimą į balsavimo sistemą ar tinklą skirti mirties bausmę, sudeginant ant laužo, ar kažką panašaus ;)
4. Tikslesnis
- Balsuoti galėtu visi Lietuviai nesvarbu kur jie bebūtu.

Visi tie IT žinovai, kurie sakote, kad tinklas nesaugus :) nebejuokinkite. Pinigų senai niekas vežimais nebegabena … ir karvelių nebenaudoja, kad persiųstu žinią.

Ir dar pabaigai, e-balsavimo paneigimo studija buvo užsakyta dabartinės vyriausybės, ten kažkoks neva IT “specialistas” nesąmonių prikalbėjo … ir juo remiantis buvo atmestas visuomenės noras, kad būtu įvestas e-balsavimas.

Mūsų valstybė valdo ŠŪDROS, kurie bijo, kad pasikeitus sistemai, nebegalės apgaudinėti rinkėju …

IT paskutiniam 2010 10 22 – 18:06

Skelbti kaip balsavo vienas ar kitas asmuo negalima. Konstitucija draudzia. Dabar kai vyksta balsu skaiciavimas tai jame fiziskai dalyvauja atstovai is kiekvienos partijos kuri dalyvauja rinkimuose ir kartu visi skaiciuoja balsus. Kai bus elektroninis balsavimas tai viskas priklausys tik nuo vieno dvieju zmoniu kurie turi priejima prie tos sistemos. Nereikia isilauzti i sistema uztenka itakoti ja priziurincius asmenis. Netgi JAV Vushas sugebejo ppatapti prezidentu kaip itariama nelegaliai. Turint mintyje kad nemaza dalis pareigunu yra korumpuoti tai uzteks arba duoti kysi kad balsavimo rezultatai butu suklastoti arba pasantazuoti atsakingus asmenis uz seniau vykdytas veikas. Ir cia ne mano fantazija o taip yra pridaryta milzinisku nuostoliu banku sistemose, birzu sistemuose, UABu buhalterijose ir panasiai.

O kad balsuotu visi nesvarbu kur butu as nesutinku. Ka gali ismanyti emigrantas apie situacija Lietuvoje?

p. Edgarui 2010 10 31 – 12:34

Vienok keista IT fanatikus vadinti technofobais

juozas 2011 01 01 – 21:17

tau edgarai karviu ganyti, o ne straipsnius rasyti, nes matau kad jokio supratimo neturi apie ka rasai

Gloriane 2011 07 10 – 18:39

This is the perfect way to break down this inforamtoin.